Zes remedies tegen de files

06/04/12 om 08:35 - Bijgewerkt om 08:35

Bron: Trends

We rijden minder met de auto en hopelijk vermindert dat ook het aantal files. Maar vlot verkeer is onmogelijk zonder een grondige aanpassing van ons mobiliteitsbeleid.

Zes remedies tegen de files

© Belga

Er komen steeds meer initiatieven om de mobiliteit te verbeteren, zoals ontrading en betere alternatieven. Maar ook drastische oplossingen hebben hun grenzen. Trends nam zes maatregelen onder de loep.

Betere infrastructuur Een mooi voorbeeld van betere infrastructuur is het project om de noordelijke ring rond Brussel te verbreden van de E40 in Groot-Bijgaarden tot de E40 in Sint-Stevens-Woluwe. Maar ingrijpende infrastructuurwerken stoten op grote weerstand van omwonenden, milieubeschermers, enzovoort. De kritiek gaat vooral over de uitstoot die al erg hoog is en nog kan toenemen, over het bijschaven van groene zones en over het risico dat de industriegebieden in de periferie weer aantrekkelijk worden ten koste van Brussel.

Stadstol

Stadstol (congestion charging) wordt nu al toegepast in Londen, Oslo, Stockholm en Milaan. De Brusselse politici zijn het niet eens over de stadstol. Grouwels is er niet voor te vinden en De Lille wil zich niet uitspreken zolang de onderhandelingen lopen. "Zolang het gewestelijk expresnet (GEN) niet functioneert, is een tol suïcidaal", zegt de gewezen gewestminister Willem Draps (MR). "De bedrijven zouden Brussel verlaten, terwijl het al zo moeilijk is om ze aan te trekken."

De ervaring met stadstol is nochtans overwegend positief. "In Stockholm zijn de inwoners tevreden, want het verkeer nam af. Wie aan de rand van de stad woont, is minder tevreden. De tol financiert het openbaar vervoer, maar de weerslag van zo'n ruggensteuntje is nauwelijks merkbaar in de erg versnipperde stadsrand."

De mobiliteitsportefeuille

Bestuurders van bedrijfswagens stappen niet over op het openbaar vervoer omdat dit meer kost. De NMBS werkt sinds 2008 samen met leasingmaatschappijen om de combinatie auto-openbaar vervoer aan te bieden. De kosten voor het openbaar vervoer worden betaald met de besparing op het gebruik van de wagens op de dagen dat die vervangen worden door trein of bus. De formule kent maar een bescheiden succes (1847 gebruikers).

Industriegebieden ontsluiten

Het groot aantal bedrijvenparken dat ver van het stadscentrum ligt, dwingt bijna tot het gebruik van de auto. In Crealys, een industriepark in de buurt van Gembloers, had de TEC de regelmatige dienst stopgezet wegens te weinig reizigers. De bedrijvenclub van het park zette toen een pendeldienst op met een taxibedrijf, die zo'n succes kende dat grotere voertuigen nodig waren die ter beschikking worden gesteld van de TEC. De Waalse openbarevervoersmaatschappij overweegt de verbinding nu weer op te starten.

Files omzeilen met de gps

Met een dienst als Touring Mobilis kan je de files te slim af zijn. Gps-leveranciers bieden bovendien een abonnement aan waarmee de route kan berekend worden als de bestuurder al onderweg is, naargelang de files zich vormen of verdwijnen (49,95 euro per jaar). Dergelijke systemen maken allicht wat tijdwinst mogelijk, maar ze werken vooral geruststellend omdat je een preciezer idee krijgt van de duur van de rit.

Dynamisch carpoolen Carpooling is een oud idee dat dankzij de technologie een heropleving kan beleven. Door het veelvuldiger gebruik van gps, smartphones en internet kan die organisatie verbeterd worden, maar de nodige toepassingen blijven uit. (FBA/FEE/TME)

Onze partners