Wet op verkoop met verlies staat ter discussie

13/02/12 om 14:24 - Bijgewerkt om 14:24

Bron: Trends

Minister van Economie Johan Vande Lanotte wil sleutelen aan de wet die verkopen met verlies verbiedt.

Wet op verkoop met verlies staat ter discussie

© Belga

Uit een rapport van de FOD Economie blijkt dat de voedingsprijzen in ons land heel wat hoger liggen dan in onze buurlanden.

In vergelijking met Nederland en Duitsland bedraagt het verschil gemiddeld 10 procent, in vergelijking met Frankrijk 7 procent. Maar ook tussen de Belgische warenhuisketens onderling kan het prijsverschil oplopen tot 25 procent.

Verkopen met verlies

Volgens economieminister Johan Vande Lanotte (sp.a) zal een eenvoudige prijsblokkering niet werken om de Belgische voedingsprijzen terug te dringen tot die in onze buurlanden. De minister is daarom bereid te sleutelen aan de wet die verkopen met verlies verbiedt. Vande Lanotte zou het de warenhuizen onder meer mogelijk willen maken hun volumekortingen in rekening te nemen om hun laagste 'legale' prijs toe te passen.

In een reactie verdedigt werkgeversorganisatie Unizo de wet op het verbod op verkoop met verlies. 'Verkopen met verlies is immers een destructieve marketingstrategie,' luidt het. Volgens Unizo zou het opheffen van het verbod slechts 'leiden tot job-, omzet- en winstverlies en een daling van het aantal supermarkten, wat het aanbod en de concurrentie zou verzwakken'.

Loonkosten

Voorts blijkt uit de studie van de FOD dat het verschil in loonkosten en arbeidsregels leidt tot een prijsverschil van 2 tot 3 procent met Nederland. De minister wil in dat verband het debat met de sociale partners opstarten.

Verkeerde conclusies

Handelsfederatie Comeos is het eens met het beeld dat het FOD rapport schetst over de duurdere Belgische voedingsprijzen, maar trekt het daar verkeerde conclusies uit. De federatie had maatregelen verwacht om de fiscale druk en de loonkosten aan te pakken, 'maar niets is minder waar', klinkt het bij Comeos.

Consument kan vergelijken

De belangrijkste boodschap van de studie van de FOD Economie blijkt echter die voor de consument. De Belgische consument kan dankzij een kritische blik op de grote prijsverschillen tussen de ketens namelijk voordeliger gaan winkelen. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners