Voka: ‘Met halvering E40 spant Brussel de kar voor het paard’

© belga

Werkgeversorganisatie Voka vindt de plannen van de Brusselse regering om de E40 tussen de hoofdstad en Leuven te halveren weinig realistisch, zeker als er niet eerst werk wordt gemaakt van alternatieven voor de pendelaars.

“Zonder alternatieven spant Brussel de kar voor het paard”, zegt Jean-Paul Van Avermaet, voorzitter van Voka Metropolitian, maandag.

Vanaf 2017 zal het aantal rijstroken op de E40 richting Brussel vanaf Kraainem met de helft worden gereduceerd. De Brusselse regering wil zo het autoverkeer naar het centrum van de stad drastisch inperken.

Voka heeft wel begrip voor deze plannen, al zou het Brusselse Gewest eerst de nodige alternatieven moeten voorzien eer ze deze beslissing doorvoert. “We vragen eerst een snelle realisatie van projecten die een alternatief bieden voor het autoverkeer, zoals het GEN – Gewestelijk ExpresNet-, extra tramlijnen van de MIVB en De Lijn, en een veralgemeende, intelligente kilometerheffing voor personenwagens om het autoverkeer te sturen”, laat Van Avermaet optekenen in een persbericht.

Dat Brussel de bereikbaarheid gaat inperken, terwijl de burgemeesters van Halle-Vilvoorde net pleiten voor meer alternatieven om de verkeersverzadiging te counteren, vindt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant, niet kunnen.

“Het kan toch niet dat Brussel in de bereikbaarheid wil knippen op het moment dat de burgemeesters van Halle-Vilvoorde (verenigd in het Toekomstforum Halle-Vilvoorde) oproepen om net méér te investeren in een mix van mobiliteitsmaatregelen om de congestie te verbeteren en de verzadiging op de weg tegen te gaan”, verduidelijkt Van Biesbroeck

Daarom moeten de Vlaamse provincie en Brussel dringend om de tafel gaan zitten. “Zowel Brussel als Vlaams-Brabant winnen bij duidelijke afspraken die de bereikbaarheid en werkgelegenheid in onze regio versterken.” (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content