Vlotter spoorvervoer naar Chinese binnenmarkt

09/05/11 om 13:16 - Bijgewerkt om 13:16

Bron: Trends

De cargospoorverbinding Antwerpen-Chongqing brengt Europese export vlotter naar opkomende Chinese steden en is een troef voor Chinese export naar Afrika.

Vlotter spoorvervoer naar Chinese binnenmarkt

© Belga

Eind deze week beginnen in Peking onderhandelingen met de Chinese douane om van de cargospoorverbinding Antwerpen-Chongqing een zogenaamde 'green lane' te maken. Dat zou een wereldprimeur zijn. Het betekent dat alle douaneformaliteiten vooraf in de haven van oorsprong worden afgehandeld met de garantie dat geen ongewenste goederen meereizen. Het gebeurt vaker dat bijvoorbeeld namaakproducten uit China bij aankomst worden ontdekt. In Peking gaat men er van uit dat de green lane tegen deze zomer operationeel kan zijn.

Als internationale spoorverbinding zou de green lane Antwerpen-Chongqing een primeur zijn, want voor maritieme routes bestaat het concept al in de havens van Felxistowe (VK) en Rotterdam; momenteel wordt hiermee geëxperimenteerd in Antwerpen, Hamburg, Le Havre en Genua. Ook de Chinese havens Shenzhen, Sjanghai en Chongqing, op 1500 kilometer landinwaarts van Sjanghai, worden green lane principes ingevoerd.

Bestemming Afrika Spoorverbindingen tussen Antwerpen of Rotterdam via Rusland naar China bestaan al langer, maar de 'green lane' is een extra troef voor Antwerpen als belangrijke doorvoerhaven van Chinese goederen met bestemming Afrika. De veiligheid en vlotte controles voor cargo via het spoor is merkelijk verbeterd door een nauwe samenwerking tussen Russische en Europese logistieke partners bij overslag van de goederen in beveiligde hangars. Overslag is nodig wegens het verschil in spoorbreedte van de Europese en Russische verbindingen. Die flessenhals zorgde tot voor kort voor heel wat diefstallen en vertragingen die nu wegvallen.

Cargo per spoor is vooral gericht naar het economisch opkomende Chinese binnenland als alternatief voor duurdere luchtvracht. Antwerpen-Chongqing is geen concurrent voor maritiem transport: in het eerste geval gaat het om een paar honderd containers, tegen 14.000 per transport over zee.

EB

Lees meer over:

Onze partners