Vlaanderen heeft eerste openbaar waterstoftankstation

22/04/16 om 18:13 - Bijgewerkt om 19:39

Aan de Leuvensesteenweg in Zaventem werd het eerste openbare waterstoftankstation geopend. Het is een initiatief van Toyota en de gassenproducent Air Liquide. Zij geloven in de nieuwe energiebron.

"Waterstof en elektriciteit worden de toekomst, en een klein beetje hybride. Mijn droom zijn wagens met nuluitstoot." Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom (Open Vld) opende vrijdag 22 april het eerste openbare waterstoftankstation, op een terrein dat toebehoort aan de autoproducent Toyota. Achter het tankstation heeft de Japanse constructeur onder meer een testbaan voor wagens en een O&O-centrum. Het station werd gemaakt door de gassenproducent Air Liquide.

Dat de twee de handen in elkaar slaan, is logisch. Toyota lanceerde zowat een jaar geleden zijn model Mirai, Japans voor 'toekomst'. Het is de eerste Toyota die op waterstof rijdt. "We verkopen hem vanaf nu ook in België", zegt woordvoerder Aurélie Gerth. "Eén klant heeft al getekend". De catalogusprijs is 79.900 euro. Wereldwijd zijn er circa 600 exemplaren verkocht.

De concurrenten zijn er ook

Ook Mercedes en Hyundai hebben al wagens op waterstof. "Wij verkopen onze modellen sinds vorige zomer in België", zegt William Meerschaut van de Zuid-Koreaanse autoproducent. "Er rijden er acht rond in België. Maar met de opening van dit tankstation kunnen we nu echt vooruit. De start van de verkoop was veeleer een symbolische daad, in afwachting van een publiek station voor waterstof." De Hyundai op waterstof, een variant van het model ix35, kost 55.000 euro.

Tot gisteren konden klanten voor een tankbeurt onder meer terecht bij Colruyt in Halle. De grootgrutter gebruikt de brandstof onder meer voor zijn vorkliften. Ook de busbouwer Van Hool heeft een tankstation voor waterstof, want de onderneming bouwde al vijf bussen op waterstof.

"Waterstof is de toekomst voor Air Liquide", verantwoordt Diederik Luijten van de onderneming de investering. "De energiebron is onuitputtelijk (water is de grondstof), de uitstoot van broeikasgassen is nul. Wij willen marktleider worden in waterstof voor transport." Air Liquide gebruikt al waterstof als energiebron voor onder meer hittebehandeling in de glasindustrie en bij halfgeleiders. 300 fabrieken in de wereld maken waterstof, goed voor 13 miljard kubieke meter per jaar, en een omzet van 2 miljard euro. Air Liquide heeft 75 waterstoftankstations. Het blijft voorlopig wel een verlieslatende activiteit.

60.500 wagens zonder uitstoot

Toyota zet niet zozeer in op een elektrische wagen, maar veel meer op hybride wagens en waterstoftechnologie. Een op de drie van de in België verkochte Toyota's is hybride. Een Mirai heeft een actieradius van 550 kilometer, een tankbeurt duurt drie tot vijf minuten. Dat is een van de grote voordelen tegenover de elektrische wagen. De autoproducent wil in 2050 enkel nog wagens maken die geen broeikasgassen meer uitstoten.

Minister Annemie Turtelboom, die het officiële lintje van het tankstation mocht doorknippen, heeft een hart voor zowel elektrische als waterstofwagens. "Vandaag rijden in Vlaanderen 2000 wagens met een nuluitstoot van broeikasgassen. Ons doel is 60.500 in 2020. Waterstof en elektriciteit worden de toekomst, en ook een klein beetje hybride."

Daarvoor moet wel het aantal tankstations omhoog. In 2020 zouden er twintig waterstoftankstations zijn. "Een binnen elke straal van 25 kilometer", belooft Turtelboom. Dat is een prognose van geïnteresseerde investeerders, want de overheid subsidieert het netwerk niet. Naast Air Liquide zou ook Colruyt, dat Dats 24 uitbaat, waterstofstations ambiëren. Een waterstoftankbeurt is ongeveer even duur als een tankbeurt met fossiele brandstoffen. Met 1 kilo waterstof rijdt men 100 kilometer, en die ene kilo kost 10 euro.

Onze partners