Studie: kilometerheffing nekt transportbedrijven

© Belga

Het Steunpunt Fiscaliteit en Begroting heeft in september reeds een studie uitgevoerd om de economische gevolgen van een kilometerheffing voor vrachtwagens in te schatten. De resultaten zijn erg negatief, maar de Vlaamse regering wil een nieuwe studie afwachten.

Dat meldt De Standaard.

De effecten van 24 tarieven, waaronder het Duitse Maut-systeem, werden gesimuleerd op de rendabiliteit en de kans op faillissement van 135 transportbedrijven.

Een tarief van drie cent per kilometer zou ervoor zorgen dat de winst op de ingezette middelen met een derde daalt. Een tarief van tien cent halveert de winst.

De lagere winst heeft ook gevolgen voor de faillissementskans van de Vlaamse transportbedrijven. Zonder rekeningrijden zit 86 procent van de bedrijven in de veilige zone. Maar indien een kilometerheffing wordt ingevoerd zoals in Duitsland, daalt dat tot 79 procent. Het risico op een faillissement stijgt met de helft, van veertien naar 21 procent.

De Vlaamse minister-president wil een nieuwe studie, die aan het steunpunt Goederenstromen is gevraagd, afwachten alvorens conclusies te trekken, maar beseft het gevaar. “Wij zullen de dynamiek van onze bedrijven niet hypothekeren door de invoering van een kilometerheffing”, zegt hij.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content