Structuur NMBS-holding kost spoorwegen tot 100 miljoen euro per jaar

27/04/11 om 08:30 - Bijgewerkt om 08:30

Bron: Trends

De splitsing van de NMBS kost jaarlijks 50 tot 100 miljoen euro en levert amper iets op. Die uitspraak liet Jannie Haek, topman van de NMBS-holding, eind februari optekenen in de raad van bestuur van de NMBS-holding.

Structuur NMBS-holding kost spoorwegen tot 100 miljoen euro per jaar

© belga

De Standaard kon de notulen van die vergadering inkijken.

Haek wijst erop dat door de splitsing de kosten voor onder meer IT, communicatie en juridische dienstverlening de hoogte zijn in gegaan. "En die investering zou nog geen probleem zijn als het ook iets oplevert, maar dat is niet het geval", zegt Haek aan de krant.

De bedoeling van Europa om de infrastructuur af te splitsen, was om meer concurrentie te creëren op het spoorwegnet. Maar volgens Haek is er in de komende decennia geen concurrentie.

De splitsing kost niet alleen bakken geld, het is bovendien ook nog een van de voornaamste redenen waarom onze treinen de laatste jaren met zoveel vertraging rijden. Dat zei Alex Migom, directeur-generaal bij de NMBS-Holding, op dezelfde vergadering van de raad van bestuur. (Belga)

Lees meer over:

Onze partners