'Meer klachten bij Brussels Airport door plan-Wathelet'

15/07/14 om 10:34 - Bijgewerkt om 10:34

De ombudsdienst van Brussels Airport heeft tussen april en juni bijna 15.000 klachten van omwonenden van de luchthaven geregistreerd, tegenover slechts 9.770 in het volledige jaar 2013. Dat meldt de krant L'Echo.

'Meer klachten bij Brussels Airport door plan-Wathelet'

© belga

De aanzienlijke toename van het aantal klachten is volgens de krant een gevolg van het nieuwe spreidingsplan dat staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) in februari invoerde.

De ombudsdienst telde 5.215 klachten in april, 3.593 in mei en 5.945 in juni. De stijging van het aantal klachten lijkt vooral afkomstig uit de gemeenten Etterbeek, Elsene, Schaarbeek en Sint-Pieters-Woluwe. Maar ook uit Leuven rijzen er steeds meer klachten over lawaai-overlast. Dat komt door een gewijzigde route richting Rotterdam die sinds maart van dit jaar werd doorgevoerd.

Volgens L'Echo lijken de cijfers van de ombudsdienst een studie van de Franstalige universiteit ULB te bevestigen, die uitwees dat door het spreidingsplan meer mensen dan vroeger te maken krijgen met overlast. Nu zouden 800.000 mensen die in een straal van 20 kilometer rond de luchthaven wonen in zekere mate last hebben van lawaai.

De ombudsdienst zal binnenkort een vierde personeelslid moeten aanwerven om beter in te spelen op de stijging van het aantal klachten. (Belga/BO)

Onze partners