Leven na Ford Genk: ‘Limburg kan over vijf jaar 10.000 nieuwe banen hebben’

Ford Genk, een voorbeeld van verdwenen autoassemblage © Belga
Veronique Goossens Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be

Dat voorspelt Herman Daems, die een herstelplan heeft uitgewerkt voor Limburg, naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk.

In Z-Talk Goossens op Kanaal Z vertelt Herman Daems hoe de regio dat voor elkaar krijgt. Om te beginnen lopen er onderhandelingen met buitenlandse investeerders, die nog twijfelen of ze voor Limburg zullen kiezen. “Die projecten moeten binnengehaald worden, want ze kunnen het komende jaar tot anderhalf jaar voor 2000 tot 2500 nieuwe jobs zorgen,” zegt Daems.

10.000 jobs

Daarnaast verwacht de captain of industry ook dat de overheid een aantal projecten versneld zal uitvoeren, en daarvoor expliciet voor Limburg zal kiezen. Zo zijn er verschillende gevangenisdossiers, daar zou er zeker één in Limburg moeten terecht komen. Ook de Noord-Zuidverbinding in de regio is van groot belang. En waarom zou het beheer van de onderhoudswerken aan de Belgische spoorwegen niet naar Limburg vloeien, vraagt Daems zich af. Ook die openbare tewerkstelling is goed voor 2000 tot 2500 jobs.

“Op vijf jaar tijd voorzien we in totaal 10.000 jobs, het aantal dat verloren zal gaan door de sluiting van Ford Genk. Belangrijk is dat er stevig wordt ingezet op onderwijs, opleiding en vorming en innovatie. Want bij een doorlichting van de regio is gebleken dat Limburg nog achterop hinkt ten opzichte van de rest van Vlaanderen op tal van domeinen. De werkgelegenheid is er lager, de scholing is er minder goed, Limburgse bedrijven exporteren te weinig en er wordt te weinig geïnnoveerd.”

Vlaams welvaartspeil dreigt te zakken“Een ander probleem dat is opgedoken verontrust me nog meer. Wij hebben het altijd over werkgelegenheid, maar ook de productiviteit gaat erop achteruit in Limburg. Als de werkgelegenheid op het zelfde niveau blijft, terwijl de bevolking toeneemt en de productiviteit vermindert, dan daalt het welvaartniveau in Vlaanderen. We moeten daar serieus over nadenken. Productiviteit verbeter je niet door mensen harder te laten werken, wel door producten te maken met hoge toegevoegde waarde. Daarom is investeren in scholing en in innovatie van fundamenteel belang,” onderstreept Daems.

Herman Daems kreeg eind vorig jaar de opdracht van de Task Force Limburg, die naar aanleiding van de sluiting van Ford Genk door Vlaams minister-president Kris Peeters in het leven werd geroepen, om een herstelplan voor Limburg uit te werken. Daems verzamelde 12 experten rond zich om zich twee maanden lang te buigen over het Strategisch Plan voor Limburg in het Kwadraat. Dat plan is deze namiddag voorgesteld aan de Task Force, die het nu verder moet concretiseren.

Herman Daems is te gast in Z-Talk Goossens, samen met Wouter De Geest, de voorzitter van de Vlaamse industrieraad. Vanaf zaterdag om 11 uur op Kanaal Z of via deze link.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content