Kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april: 'Vanaf vrijdag wordt transport in België een stuk duurder'

30/03/16 om 14:30 - Bijgewerkt om 14:32

Door het invoeren van de kilometerheffing voor vrachtwagens zal het transport in België vanaf vrijdag 1 april 'een pak duurder worden'. Ondernemersnetwerk Voka waarschuwt voor de economische impact van de heffing.

Kilometerheffing voor vrachtwagens op 1 april: 'Vanaf vrijdag wordt transport in België een stuk duurder'

© BELGA

Vanaf vrijdag 1 april betalenalle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen in België.

Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert.

'Transport wordt duurder'

Ondernemersorganisatie Voka vreest evenwel voor de negatieve economische gevolgen van het systeem. Zo dreigt het transport in ons land duurder te worden vanaf 1 april.

"Buitenlandse vrachtwagens zullen vanaf dan echt mee betalen voor het gebruik van onze wegen, maar het Vlaamse bedrijfsleven wordt door de kilometerheffing voor vrachtwagens evenwel geconfronteerd met een extra belasting, die niet in Nederland of Frankrijk wordt ingevoerd. De mogelijke negatieve economische impact daarvan moet dus goed bewaakt worden", klinkt het.

Investeren

De werkgeversorganisatie hamert op het belang van de randvoorwaarden. De aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting, de vermindering van de verkeersbelasting en het vrijstellen van de havengebieden zijn afgesproken. Maar Voka wil ook dat de opbrengsten uit het systeem terugvloeien naar investeringen in de weginfrastructuur. Daarnaast zou ook de haalbaarheid van een slimme kilometerheffing voor personenwagens moeten worden onderzocht.

Files

Voka vreest ook dat de heffing in haar huidige vorm weinig zal veranderen aan de fileproblemen. Daarvoor is volgens Voka een slimme heffing nodig. "Als minister Weyts wil aantonen dat hij het echt meent met het principe 'de gebruiker betaalt', dan moet hij zeer snel werk maken van een uitgebreide haalbaarheidsstudie voor een slimme kilometerheffing voor vracht- én personenwagens", aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. (Belga/BO)

Onze partners