Goederenbehandelaars en zeeverzekeraars schieten ontwerp Scheepvaartwetboek af

Professor Eric Van Hooydonk schreef met enkele andere maritieme juristen de voorbije vijf jaar aan een nieuw Scheepvaartwetboek. Voor het eerst komt er kritiek naar buiten, meer bepaald van goederenbehandelaars en zeeverzekeraars.

Professor Eric Van Hooydonk (UGent) is de drijvende kracht achter het ontwerp van een volledig nieuw Scheepvaartwetboek, waarop maritieme en havenbedrijven nog tot 30 juni kunnen reageren. Het kabinet van de bevoegde minister Johan Vande Lanotte liet aan Trends weten het ontwerp in oktober op de de interkabinettenwerkgroep te willen brengen.

“De Belgische zeewetgeving is waardeloos”, betoogt Van Hooydonk. “De Zeewet dateert van 1879 en is gebaseerd op de Ordonnance de la marine van Lodewijk XIV uit 1681.”

Van Hooydonk is voorzitter van de ‘Commissie Maritiem Recht belast met de herziening van het Belgische zeerecht’. Die werkte sinds 2007 negen blauwboeken uit, die samen een ontwerp van Scheepvaartwetboek vormen (de Codex). Dat voert ook nieuwe rechtsprincipes in.

Lode De Maesschalck, secretaris-generaal van de Algemene Beroepsvereniging voor het Antwerpse Stouwerij- en Havenbedrijf (ABAS) wijst erop dat “goederenbehandelaars in de nieuwe wet worden onderworpen aan de zwaarste aansprakelijkheid van heel Europa.” Ook Marc Adriansens van de Beroepsvereniging Behandelaars van Goederen Zeebrugge reageert dat het voorstel “onaanvaardbaar” is.

“De goederenbehandelaars hebben vandaag een feitelijke immuniteit”, aldus Van Hooydonck. “Met de nieuwe Codex kunnen de verzenders van goederen de behandelaars die schade veroorzaken, rechtstreeks dagvaarden.”

“Vandaag kan dat niet en kan de schadelijder enkel de rederijen dagvaarden”, zegt Marc Huybrechts, voorzitter van de beroepsvereniging van expediteurs VEA. “Maar die hebben hun vestigingsplaats in landen als China, de Maagdeneilanden of de Bermuda’s. Geen enkele kmo begint daar aan een duur en onzeker proces.”

“De immuniteit van de goederenbehandelaars is een mythe”, ontkent Jan Appels (Mercator, voorzitter Koninklijke Belgische Vereniging van Transportverzekeraars). “De contracten tussen goederenbehandelaars en hun klanten bieden die laatste een reële kans om schade te verhalen. Dat merken we perfect aan de torenhoge schadevergoedingen die we soms als verzekeraars moeten uitbetalen. Waarom iets repareren dat uitstekend werkt? Vanaf dag 1 lieten we blijken dat er geen nieuw wetboek nodig is, maar de hervormingstrein dendert voort.”

Wilfried Van Gompel (Bracht, Deckers & Mackelbert), voorzitter van de werkgroep maritieme verzekeringen bij Assuralia. “Een nieuw Scheepvaartwetboek staat garant voor twintig jaar processen en rechtsonzekerheid. Eén beroepsgroep zal er veel geld aan verdienen: de advocatuur.” “Elke nieuwe wet heeft een inwerkperiode nodig”, repliceert Van Hooydonck. (HB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content