Hans Brockmans
Hans Brockmans
redacteur bij Trends
Opinie

02/10/14 om 15:44 - Bijgewerkt om 15:44

Fiscaal voordeel bedrijfswagen is niet van deze tijd

België is de kampioen van de fiscale subsidiëring van bedrijfswagens, becijferde de OESO. Het is een van de aberrante gevolgen van de extreem hoge loonlasten.

Fiscaal voordeel bedrijfswagen is niet van deze tijd

© belga

Geen enkel ander land is fiscaal zo mild voor bedrijfswagens als België, zegt de OESO. Een bedrijfswagen krijgt een maandelijkse fiscale subsidie van 230 euro. Het gevolg is dat in België twee keer meer (41 procent van het totaal) bedrijfswagens rondrijden dan elders.

De maatschappelijke prijs is hoog. Omdat de werkgever meestal ook de brandstof betaalt, beperkt de bedrijfswagen de stimulans om het ecologisch meer verantwoorde openbaar vervoer of de gezondere fiets te nemen. Een studie van de universiteiten van Brussel, Namen en Hasselt besluit dat een vierde van de bestuurders van bedrijfswagens geen eigen auto zou kopen. Het is absurd dat bijvoorbeeld BNP Paribas Fortis en Belfius, allebei met een hoofdzetel aan een treinstation, om louter fiscale redenen 8000 bedrijfswagens in het verkeer brengen.

Delen

Fiscaal voordeel bedrijfswagen is niet van deze tijd

Bovendien is de werknemer met een bedrijfswagen minder geneigd om dichter bij het werk te wonen. Personeelsleden die het verste van hun werk wonen, krijgen de grootste fiscale beloning. Dat drijft de werknemers uit de steden, wat ook voor de ruimtelijke ordening en de sociale cohesie in de stadskernen een slechte zaak is.

Ten slotte zijn bedrijfswagens asociaal. Een studie van de Hoge Raad voor Financiën berekende dat vooral de hoogste inkomens zo'n wagen hebben, en dan nog meestal het betere type. De kantoorslaaf met zijn Twingo sponsort dus de Audi A4 van de personeelsdirecteur. Als Mattheuseffect kan dat tellen.

Het fiscale voordeel van de bedrijfswagen wordt dus het beste geleidelijk (om schokken in de autosector te vermijden) afgeschaft. Dat kan in het kader van een verschuiving van de belastingen. De maatregel moet dus gecompenseerd worden. Dat kan met een verlaging van de lasten op arbeid, zodat de werknemers er financieel niet slechter van worden.

Maar de fiscale lastenverschuiving van 2 miljard die deze operatie teweeg zou brengen, is onvoldoende. Want dan blijft de fiscale druk stabiel en behoudt België zijn plaats aan de kop van het peloton in de Taxing Wages-studie van de OESO. Naast een belastinghervorming is er dus ook nood aan een belastingverlaging. Anders blijft het Belgische fiscale regime op arbeid jobs vernietigen.

Lees meer over:

Onze partners