Europese steden zijn gevaarlijke vrachtwagens beu

08/12/17 om 13:29 - Bijgewerkt om 13:29

Bron: Ips

Achttien Europese steden, waaronder Brussel en Amsterdam, dringen in een brief gericht aan Commissievoorzitter Juncker aan op strengere regels voor de bouw van vrachtwagens.

Europese steden zijn gevaarlijke vrachtwagens beu

De Europese Unie heeft de bevoegdheid om nieuwe veiligheidsvoorschriften op te stellen voor vrachtwagens. De laatste richtlijnen zijn al van 2009 en een update wordt telkens uitgesteld. © BELGAIMAGE

De steden zeggen volop maatregelen te nemen om het aantal verkeersdoden door ongelukken met vrachtwagens tegen te gaan, zoals snelheidslimieten en maatregelen aan kruispunten. Maar dat is niet voldoende als ook de vrachtwagens zelf niet veiliger worden, zeggen ze.

De meeste vrachtwagens hebben nog altijd een gevaarlijke dode hoek, en er zijn momenteel geen regels die bepalen hoeveel van de weg een vrachtwagenchauffeur moet kunnen zien. Toch toont onderzoek duidelijk aan dat een beter ontwerp de zichtbaarheid aanzienlijk verbetert en ongevallen vermijdt.

Delen

Een beter ontwerp kan die voertuigen veiliger maken, met name trucks met een dode hoek.

Julius Menge, Berlijnse dienst voor Stadsontwikkeling

'Als steden implementeren we volop maatregelen om de veiligheid op de weg en de volksgezondheid te verbeteren, maar we hebben Europa nodig om ook het ontwerp van voertuigen te verbeteren', zegt Julius Menge van de Berlijnse dienst voor Stadsontwikkeling. 'Een beter ontwerp kan die voertuigen veiliger maken, met name trucks met een dode hoek. Daarom dringen we er bij de commissie op aan om standaarden verplicht te maken rond de visibiliteit'

De Europese Unie heeft de bevoegdheid om nieuwe veiligheidsvoorschriften op te stellen voor vrachtwagens. De laatste richtlijnen zijn al van 2009 en een update wordt telkens uitgesteld. De steden vragen ook strengere richtlijnen wat betreft geavanceerde noodremsystemen (AEBS) en intelligente snelheidsbegrenzers (ISA).

Eerder dit jaar vroegen ook de transportministers van acht Europese landen nieuwe Europese richtlijnen om het aantal verkeersdoden terug te dringen.

In 2016 stierven 25.000 Europeanen in verkeersongelukken - ongeveer 500 per week.

Onze partners