De Gucht wacht WTO-beslissing af voor nieuwe gesprekken over Airbus en Boeing

© Belga

De Europese Commissie wacht nog de uitspraken van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over het conflict tussen Boeing en Airbus af vooraleer ze het dispuut tussen de twee vliegtuigbouwers opnieuw aankaart bij de Amerikaanse autoriteiten.

Dat heeft Europees Commissaris voor Handel Karel De Gucht donderdag verklaard tijdens een bezoek aan de Airbusfabriek in Toulouse. Hij noemde het complexe handelsconflict tussen de twee luchtvaartbonzen een van de belangrijkste dossiers van zijn mandaat.

De Gucht zat donderdag samen met onder meer Thomas Enders, CEO van Airbus, tijdens een bezoek dat volgens de Handelscommissaris meer dan een beleefdheidsbezoek was. Airbus, op zich een voorbeeld van Europese integratie met in totaal vijftien sites verdeeld over Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje en Duitsland, is met 52.000 werknemers in Europa immers een belangrijke werkgever. Ook bedrijven in België zoals Somaca, BMT, Asco en Sabca zijn indirect verbonden aan Airbus.

De Guchts bezoek aan Airbus hield zeker ook verband met het conflict bij de WTO tussen Airbus en zijn Amerikaanse concurrent Boeing. Sinds 2004 zitten de twee ondernemingen elkaar voortdurend in de haren en gaan de beschuldigingen over al te veel financiële ruggensteun via allerhande voordelige leningprogramma’s over en weer. In dat verband brengt de WTO binnen enkele weken haar eindrapport over Airbus uit, maar ook over Boeing wordt binnenkort een eerste rapport verwacht.

Pas als het eindverdict over Boeing op tafel ligt – wellicht niet vroeger dan eind dit jaar en misschien tegen de lente volgend jaar – acht De Gucht het mogelijk dat de EU en de Amerikaanse autoriteiten opnieuw gesprekken zullen voeren om “op een onderhandelde manier” tot voor beide partijen “aanvaardbare mechanismen” te komen om de vliegtuigbouwers te ondersteunen. Over een plafond voor die eigenlijke subsidies wou De Gucht zich niet uitspreken.

Onderhandelingen (zonder voorwaarden) vindt De Gucht overigens noodzakelijk aangezien stilaan derde spelers zoals China op de markt verwacht worden. Tot nu toe houden Boeing en Airbus een duopolie in stand met elk zo’n vijftig procent marktaandeel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content