Chinese HST slaat put van 186 miljard

24/04/11 om 12:16 - Bijgewerkt om 12:16

Bron: Trends

Mismanagement bij de aanleg van de hogesnelheidstrein slaat een put van omgerekend 186 miljard euro. De ooit op handen gedragen minister van Spoorwegen Liu Zhijun is ontslagen wegens corruptie.

Chinese HST slaat put van 186 miljard

© Imageglobe / Itar

Het HST-project van 200 miljard was tot voor kort de trots van China. Europese, Japanse en Amerikaanse bedrijven vochten voor een deel van de koek bij de aanleg ervan. Buitenlandse media vonden niet genoeg superlatieven om het technologische wonder te beschrijven. Door de HST werd minister van spoorwegen Liu Zhijun één van de machtigste mensen in China.

Corruptie

Vandaag is zijn geluk gekeerd. Liu Zhijun is ontslagen wegens 'inbreuken tegen de discipline", Chinees voor corruptie. Hij wordt ervan verdacht miljoenen te hebben verduisterd bij de aanleg van de HST. Nu de kosten exuberant uit de hand zijn gelopen en de trein waar heel de wereld naar kijkt, een gat slaat in de Chinese staatskas, wordt daar zwaar aan getild.

Schuldenberg

Het Chinese Volksdagblad schrijft dat het ministerie van Spoorwegen aankijkt tegen een schuldenberg van 186 miljard euro. Dat is volgens The Washington Times vijf keer zoveel als de totale schuld die leidde tot het faillissement van General Motors. De ticketverkoop zal maar goed zijn voor een kleine fractie van de schuld.

Vliegtuigzetels

Einde juni moet de HST rijden op het koninginnetraject tussen Bejing en Shanghai. De spoorwegen vrezen nu dat de treinen grotendeels leeg zullen blijven omdat ze te luxueus en te duur zijn. Daarom zijn in allerijl last minute wijzigingen aangebracht. De supercomfortabele vliegtuigzetels worden vervangen door standaardstoelen. De business class wordt volledig geschrapt, er komt enkel eerste en tweede klasse. De prijs van een ticket wordt bijna gehalveerd.

Trage hogesnelheidstrein

Om nog meer te besparen wordt de toegelaten snelheid van de HST teruggeschroefd van 350 tot 300 kilometer per uur. Theoretisch haalt de trein tot 500 kilometer per uur. De snelheidsbeperking zou meteen ook tegemoet komen aan een aantal vragen over de veiligheid van de trein. Een treinrit van Bejing naar Shanghai zal nu vijf uur duren in plaats van de eerder geplande 4 uur.

De Chinese hogesnelheidstrein werd in de Verenigde Staten opgehemeld door president Obama en topeconoom Thomas Friedman. Vandaag dreigt de trein het zwarte beest van de Chinese begroting te worden. (EE)

Lees meer over:

Onze partners