Bertrand Piccard (Solar Impulse): "Het verbruik van fossiele brandstoffen kan met de helft minder"

29/04/11 om 11:29 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Trends

De Solar Impulse, een vliegtuig dat op zonne-energie de wereld moet rondvliegen, is het geesteskind van Bertrand Piccard. De succesvolle Zwitserse avonturier, die eerder in een ballon de wereld rondvloog, verafschuwt namelijk het hoge verbruik van fossiele brandstoffen.

Bertrand Piccard (Solar Impulse): "Het verbruik van fossiele brandstoffen kan met de helft minder"

© belga

Piccard kreeg het idee door zijn vlucht rond de wereld met de ballon Breitling Orbiter 3, die bijna vier ton propaangas verbruikte. Als onvermoeibare pleitbezorger voor schone energie moest zijn nieuw project er een zijn zonder vervuilende uitstoot. Dat gebeurt in een tweede versie van de Solar Impulse die in 2013 wordt gebouwd. De toer rond de wereld is voorzien voor 2014, tussen april en juli omdat dat het beste seizoen is.

Wat wilt u met die wereldvlucht aantonen? Piccard: "Dat met de huidige technologie het verbruik van fossiele energie kan worden gehalveerd. Als je spreekt over hernieuwbare energie en nieuwe technologie voor energiebesparing, moet je oplossingen aandragen zodat je enthousiasme kan opwekken bij de bevolking en politiek. Maar op internationale conferenties zie je net het tegenovergestelde. Daar wordt alleen gesproken over het grote probleem en wat het gaat kosten om dat op te lossen. Niemand wordt daardoor gemotiveerd. Wij willen duidelijk maken dat er nu al technische oplossingen bestaan om de problemen van klimaatwijziging op te lossen en dat die ook winstgevend zijn. We spreken niet alleen over hernieuwbare energie, maar alles dat toelaat om energie te besparen, nieuwe lampen, nieuwe software, smeermiddelen voor auto-onderdelen, isolatie van huizen, nieuwe verwarmingsystemen... nieuwe producten die de wereld nodig heeft, die jobs creëren, winst opleveren en nieuwe markten openen, kortom de economie kunnen herlanceren."

En om die boodschap uit te dragen is er de Solar Impulse? Piccard: "Juist. Het doel is niet om passagiers te vervoeren, maar om boodschappen uit te dragen. De Solar Impulse gebruikt ook geen geheime technologie die uit een superbewaakt militair labo komt. We spreken over technologie van 2007, vier jaar oud en toegankelijk voor iedereen. We hebben die alleen geoptimaliseerd. De boodschap is dat je dit ook in het dagelijkse leven kan gebruiken. Als ik alleen maar vertel dat ik over mijn visie wil spreken, zal er niet veel volk komen luisteren. Maar als je kan uitpakken met een vliegtuig dat werkt en gemediatiseerd wordt, kan je een impact hebben."

U vliegt in mei vanuit Zwitserland naar Zaventem met het eerste toestel? Piccard: "Ja. Enkele jaren geleden aanvaardde de Europese Commissie het peterschap. Het is logisch dat, nu het vliegt, we hen het vliegtuig in Brussel tonen om te zeggen 'zie je wel'. Europa dringt sterk aan op energiebesparingen en hernieuwbare energie, maar wordt geconfronteerd met een lobby die niet begrepen heeft dat het ook in haar belang is dat we dit ontwikkelen. Er is veel weerstand. Europa heeft nood aan voorbeelden om de industriële wereld aan te moedigen om te veranderen. Het is dus belangrijk om te tonen dat de Solar Impulse een voorbeeld is dat werkt. Bekijk het als een bemoedigende boodschap voor de industrie. Wij stellen de Solar Impulse daarvoor graag ter beschikking."

U pleit al jaren voor meer aandacht voor hernieuwbare energie en technologie, maar het gaat langzaam. Piccard: "De technologie frustreert me niet. De materialen, technologie en nieuwe energiebronnen zijn er. Wat niet snel genoeg gaat, zijn de politieke beslissingen. Je kunt niet vragen aan burgers om minder te vervuilen en minder energie te consumeren als wat je hen verkoopt niet toelaat om te besparen op energie. Zolang bijvoorbeeld op de markt wagens worden gebracht die tussen 10 en 20 liter benzine verbruiken per 100 kilometer. De industrie vervuilt niet voor haar plezier, maar gebruikt nog oude technologieën omdat ze bekend en beproefd zijn. Een onderneming zou misschien akkoord gaan om te veranderen, op voorwaarde dat iedereen op hetzelfde moment verandert. Daarvoor heb je de politiek nodig. Ik verwacht dat die de noodzakelijke beslissingen neemt voor energiemanagement, voor de implementatie van hernieuwbare energie. Regeringen hadden veel eerder normen moeten opleggen over hoeveel energie mag worden geconsumeerd met de wagen, met de verwarming, pc, koelkast, of verlichting. Je moet de bedrijven niet zeggen hoe ze dat moeten doen, maar hen de doelstellingen voorschotelen."

Be.L.

Lees meer over:

Onze partners