Antwerpen zal in 2020 bijna 28.000 wagens van inwoners uit de stad bannen

© BELGA

De lage-emissiezone die de stad Antwerpen wil invoeren zal tot gevolg hebben dat 27.960 Antwerpenaren de eigen stad in 2020 met hun huidige wagen niet meer binnen mogen.

Van de Antwerpse dieselrijders zal in 2020 56 procent zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent. Dat berekende mobiliteitsclub VAB op basis van het wagenpark zoals ingeschreven in 2014.

Beperkt effect

VAB stelt dat er een reeks omkaderende maatregelen nodig zijn, wil men bij de inwoners van Antwerpen voldoende draagvlak vinden voor de invoering van de lage-emissiezone. Bovendien is het effect van een milieuzone op de luchtkwaliteit volgens de mobiliteitsclub beperkt en zijn er bijkomende maatregelen nodig om de gezondheid van de inwoners te beschermen.

De invoering van de milieuzone gebeurt in 2 fasen. Een eerste fase gaat reeds medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden.

Voor de benzinewagens geldt vanaf medio 2016 dat ze minimum moeten voldoen aan de Euro 1-norm, waardoor 4,2 procent van de benzinerijders zijn huidige wagen niet meer zal mogen gebruiken.

Dieselwagens moeten vanaf midden volgend jaar minimum voldoen aan Euro 4 of Euro 3 met roetfilter, waardoor 30,4 procent zijn huidige dieselwagen niet meer mag gebruiken zonder aanpassingen. Eigenaars van een dieselwagen Euro 3 kunnen na de installatie van een roetfilter hun wagen nog 3,5 jaar gebruiken, maar die upgrade noemt VAB alvast “totaal onzinnig”. In 2020 geldt dan dat dieselwagens minimum aan Euro 5 moeten voldoen, en benzinewagens aan Euro 2.

Sociale impact

VAB waarschuwt dat de sociale impact van de invoering van een emissiezone voor de inwoners van Antwerpen niet te onderschatten is. Omdat de emissiezone in twee fasen ingevoerd wordt, is het volgens VAB ook belangrijk om automobilisten hierover duidelijk te informeren.

“Want wie in 2016 een andere wagen koopt die voldoet aan de dan geldende norm zou in 2020 wel eens bekocht kunnen uitkomen”, klinkt het. “Wie nu een andere wagen koopt kan dit best doen in functie van de norm 2020.”

VAB vindt ten slotte dat de overheid de talrijke dieselrijders (61 procent van het wagenpark van Antwerpen) uitleg verschuldigd is waarom tussen 2007 en 2010 de aankoop van die wagens gestimuleerd werd met een federale ecobonus en de overheid diezelfde wagens nu te vervuilend vindt en een toegangsverbod oplegt.

“Veel automobilisten en huidige dieselrijders waren economisch en ecologisch beter af geweest met een moderne, zuinige benzinewagen. De overheid heeft met de ecobonus talrijke automobilisten misleid. Het is niet fair dat zij nu moeten opdraaien voor een foute aankoopbeslissing die gestuurd werd door de overheid”, aldus VAB. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content