"Zes op de tien gebruikers kilometerheffing melden problemen"

30/03/16 om 12:40 - Bijgewerkt om 12:40

Bron: Belga

(Belga) Uit een bevraging van transportorganisatie Febetra blijkt dat zes op de tien gebruikers van het systeem voor de kilometerheffing problemen ondervinden. "Het gaat dan vooral om On Board Units die uitvallen en de slechte bereikbaarheid van het callcenter van Satellic", legt Febetra-woordvoerster Isabelle De Maegt uit aan Belga. Volgens Febetra moeten de problemen dringend aangepakt worden. "Want het kan niet zijn dat transporteurs die er alles aan gedaan hebben om in orde te zijn, vanaf 1 april beboet worden omdat het systeem in panne valt."

"Zes op de tien gebruikers kilometerheffing melden problemen"

"Zes op de tien gebruikers kilometerheffing melden problemen" © BELGA

Vanaf vrijdag 1 april zullen in België alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een bedrag variërend tussen 7,4 cent en 29,2 cent per gereden kilometer betalen op de tolwegen. Het bedrag hangt af van de vrachtwagen, zijn uitstoot en de weg waarop hij rijdt. Alle Belgische en buitenlandse vrachtwagens die in België rijden, moeten uitgerust zijn met een On Board Unit (OBU), een bakje dat op basis van gps-gegevens de gereden kilometers registreert. Maar volgens transportorganisatie Febetra kent het systeem nog veel problemen. "Zes op de tien transporteurs die we bevraagd hebben, melden problemen", aldus woordvoerster De Maegt. Het gaat dan vooral om On Board Units die in panne zijn gevallen. "Veel transporteurs hebben er alles aan gedaan om tijdig in regel te zijn, maar krijgen af te rekenen met OBU's die in panne vallen. Wij vragen aan service provider Satellic om een spoedprocedure te voorzien om de defecte OBU's te vervangen. Het kan niet zijn dat die transporteurs vanaf vrijdag beboet worden." Tegelijk hekelt Febetra de lange wachttijden bij het callcenter van Satellic. "Transporteurs die een probleem met hun OBU willen melden, moeten aan de telefoon soms 40 minuten tot een uur wachten. Voor iemand die goederen op tijd moet leveren, kan dat niet", klinkt het. Bij Satellic minimaliseren ze de problemen. Zo moest er inderdaad een software-aanpassing uitgevoerd worden. Maar volgens Rudolf Pospischil, de CEO van Satellic, kan die aanpassing automatisch gebeuren - dus zonder dat het toestel opnieuw moet worden binnengebracht - zolang de OBU is ingeschakeld. Van de 2.000 OBU's die effectief defect waren, is intussen 90 procent hersteld, aldus Pospischil. (Belga)

Onze partners