Zaventem houdt vast aan beloofde 10.000 nieuwe banen

07/05/15 om 16:33 - Bijgewerkt om 16:40

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company, herhaalt dat de luchthaven in Zaventem de volgende jaren 10.000 banen kan creëren. "En dat is een voorzichtig cijfer."

Zaventem houdt vast aan beloofde 10.000 nieuwe banen

Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport © belga

Arnaud Feist deed zijn uitspraak vandaag tijdens de Trends Inside Lunch. De CEO staat vijf jaar aan het roer van Brussels Airport Company. Feist schetste een optimistisch beeld van de luchthaven. "Het is op de Antwerpse haven na de belangrijkste logistieke poot van het land. Luchtvaartmaatschappijen willen vanuit Brussel, de tweede belangrijkste politieke hoofdstad in de wereld, activiteiten ontplooien".

In en rond de hoofdstad van Europa cirkelen 5000 diplomaten, 20.000 lobbyisten, 1400 journalisten, 9000 wetenschappers en 2000 internationale bedrijven. "We hebben dat gemerkt tijdens de recessie in 2008-2009. Het was crisis in Europa, en dus werd er heel veel onderhandeld in Brussel". En dus gevlogen via Zaventem.

Het potentieel in Zaventem zou zelfs hoger kunnen zijn dan dat van Schiphol of Frankfurt. Alleen ontbreekt het in dit land nog te vaak aan de politieke wil om de luchthaven te ontwikkelen. "Zaventem bereikt een omgeving van 20 miljoen potentiële bewoners. Dat is meer dan bijvoorbeeld München, Wenen of Zürich. Maar München heeft 40 miljoen passagiers, Zaventem vorig jaar bijna 22 miljoen".

Ryanair

2014 was een recordjaar voor Zaventem. Naast de 21,9 miljoen passagiers werd 720.000 ton vracht vervoerd. Dat was goed voor 60.000 rechtstreekse en onrechtstreekse banen. "Zaventem heeft dus veel troeven. DHL verhuisde zijn Europese logistieke operaties in 2008 naar Leipzig, maar inmiddels werd de capaciteit alweer fiks uitgebreid. Zaventem is een spil geworden voor vracht voor geneeskundige bedrijven".

En er is uiteraard ook het passagiersvervoer. Diverse carriers willen absoluut verbindingen naar de hoofdstad van Europa. Arnaud Feist verwees onder meer naar de luxecarrier Emirates uit Dubai. Het andere uiterste is Ryanair. "De Ieren hebben zich gewoon opgedrongen. Ze hebben zelfs niet met ons gepraat vooraleer ze hun activiteiten vanuit Zaventem startten. De Europese wetgeving laat dat toe. Maar wij hebben geen enkele korting aan Ryanair gegeven."

Feist ging daarbij ook dieper in op de deloyale concurrentie met Charleroi. "Ryanair betaalt bij ons 28 euro per vertrekkende passagier, in Charleroi is dat 1 euro. En als Charleroi 2 euro wil vragen, dan dreigt Ryanair met een vertrek. En toch komt Ryanair dus naar hier. Waarom blijft het Waals Gewest eigenlijk subsidies geven? Charleroi is de grootste uitvalsbasis voor Ryanair buiten het Verenigd Koninkrijk. Het lijkt me heel redelijk dat een luchtvaartmaatschappij er 10 tot 15 euro per passagier betaalt aan de luchthavenuitbater".

Eén miljard euro investeringen

Arnaud Feist verwacht toenemende groei in Zaventem, in een ritme van 2 tot 3 procent per jaar. "Dat lijkt misschien niet veel, maar het betekent een verdubbeling van het aantal passagiers in twintig jaar. Wij kunnen 10.000 banen creëren de volgende jaren. Met dat cijfer blijf ik, als voormalig CFO, heel voorzichtig. We investeren ook 1 miljard euro de volgende tien jaar". In een modernisering van de pistes, de vernieuwing van de winkelzones, in vastgoedontwikkeling. En er is ook de kans op een uitbreiding van de terminal van pier A, gezien het toenemend aantal passagiers.

Maar het is niet al rozengeur en maneschijn. "Er moet dringend een vliegwet komen, zodat er duidelijkheid is over de vliegroutes". Vandaag beslissen rechters individueel, en verwerpen ze sommige routes. "Maar een verschuiving brengt hinder voor andere omwonenden. Het is een discussie die je nooit kan winnen". Feist benadrukte wel dat het aantal vliegbewegingen sinds 2000 met 30 procent daalde, naar 231.000. Bovendien worden vliegtuigen steeds stiller. Een Boeing 747 die vandaag wordt gebouwd, is de helft stiller dan hetzelfde type toestel uit 2000. "De discussies over lawaai zullen met de jaren afnemen", hoopt een optimistische Feist.

Zelfs de relatie met het Brussels Gewest kan verbeteren. Terwijl de luchthaven en haar omgeving moeite hebben om geschikte werknemers te vinden in een zone met bijna volledige tewerkstelling, blijft de werkloosheid in het Brussels Gewest hoog, met 19 procent. "Een elementaire kennis van het Nederlands is een vereiste als je een baan wil op de luchthaven." Brussels Airport Company biedt daarom taalcursussen aan, samen met de Brusselse dienst voor arbeidsbemiddeling. Ook met de Brussels gewestregering wordt nu gepraat over taalcursussen.

Deurne

Arnaud Feist ging ten slotte in op de sterke ontwikkeling van de luchthaven van Antwerpen. Daar kwamen in een mum van tijd een tiental lijnvluchten van de grond. "Het is me een raadsel waarom luchtvaartmaatschappijen er met vluchten beginnen. Ook in Luik worden meer lijnvluchten gevlogen. Krijgen die maatschappijen iets van de luchthavenuitbaters? Ik weet niet of het duurzaam is. Maar misschien is het een tijdelijk fenomeen, en is dat gedaan binnen twee jaar".

Lees meer over:

Onze partners