Yves Delacollette: ‘Dragone is hier enkel nog om sentimentele redenen’

© Trends
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Yves Delacollette was in een vorig leven de luis in de pels van de banksector. Nu wil de ex-topbankier het bedrijf van de showontwikkelaar en regisseur Franco Dragone, die naam en faam maakte bij Cirque du Soleil, uitbouwen tot de wereldmarktleider voor artistieke spektakels.

Ze noemden hem de herrieschopper, en de rebelse bankier. Yves Delacollette grossierde ooit in weinig fraaie bijnamen in de bankensector, waarin de flamboyante Brusselaar als topman van Crédit Lyonnais en Deutsche Bank België lang de stok in het hoenderhok was met zijn vlammende kritiek op de grootbanken. Maar zes jaar geleden, op zijn 50ste, koos hij resoluut voor een ander leven.

Na een korte sabbatical en een politiek avontuurtje werd hij omarmd door Franco Dragone, de Belgisch-Italiaanse grootmeester van de acrobatische en feeërieke spektakelshows. Die creëerde bij Cirque du Soleil bekende shows als Alegria en Quidam, maar had in 2000 zijn eigen bedrijf opgericht.

“Ik kreeg de kans op een tweede leven, een fantastische opportuniteit”, zegt Delacollette, nu de uitvoerend voorzitter van de groep Dragone. Zijn taak: ervoor zorgen dat het bedrijf, net als Disney, ook na het verdwijnen van de oprichter en de creatieve drijvende kracht, voort zal groeien. En daarmee lijkt Dragone op de goede weg. Onlangs werd tijdens een koninklijke missie naar China een contract ter waarde van 1,5 miljard euro getekend met de Chinese mediareus Dalian Wanda, voor zes permanente spektakelshows. “Ik wil van Dragone het mooiste en het grootste cultureel creatieve bedrijf ter wereld maken”, zegt Delacollette.

Guy Laliberté, de stichter van Cirque du Soleil, heeft eerder dit jaar zijn bedrijf voor naar verluidt 1,5 miljard dollar verkocht aan onder meer de durfkapitaalgroep TPG. Dragone staat niet te koop?

DELACOLLETTE. “Zeg nooit nooit, maar nu zeker niet.”

Zijn er al overnamevoorstellen geweest?

DELACOLLETTE. “Heel vaak. Ze hadden vaak ook eerst naar Cirque du Soleil gekeken. Dit soort bedrijf spreekt aan. Ik sprak onlangs in Montreal met Daniel Lamarre, de CEO van Cirque du Soleil met wie we een concurrentiele vriendschap en een vriendelijke concurrentie hebben. Hij zei dat niet minder dan 94 mensen interesse hadden getoond in zijn bedrijf, van wie er ruim 20 op de shortlist zijn beland.

“Ze waren geïnteresseerd in Dragone voor twee redenen. Ze moesten veel minder geld op tafel leggen en schatten ons potentieel veel groter in. De interesse kwam van overal, van private-equityfondsen, beleggingsfondsen die door de overheid worden beheerd, maar ook van industriële partners en klanten.

“Kijk, Franco is echt de beste artistiek directeur in de wereld. Cirque du Soleil is een groter bedrijf, maar een matuur bedrijf. Daarom werd het ook verkocht. Maar wat ontbreekt aan Cirque du Soleil is die artistieke sterkte. Ze zijn heel goede producenten, heel goed in het uitbaten van shows, maar ze hebben geen Franco Dragone meer.”

Heeft Dalian Wanda, waarmee jullie een grote deal hebben, ook geboden op Dragone?

DELACOLLETTE. “Ze hebben dat voorgesteld, maar we hebben dat niet gewild. Business doen in China is een uitdaging. De wind kan er heel snel van richting veranderen. Ik voel me eerlijk gezegd ook niet gerust dat we zo’n groot contract hebben met zo’n concern, al is het natuurlijk een fantastische partner.”

Blijft Dragone in België?

DELACOLLETTE. “We zijn hier enkel nog om sentimentele redenen. We krijgen vaak het aanbod om ons hoofdkwartier te installeren in Macau, in Dubai, in Hongkong of in Monaco. Iedereen vraagt ‘waarom blijven jullie in dat klein, enggeestig land?’. We hebben hier meer vijanden dan in het buitenland en hebben hier ook geen enkele klant. Maar we hopen erkend te worden als mensen die iets kwalitatief gedaan hebben voor de tien miljoen toeschouwers die we ooit elk jaar zullen hebben.”

Welke vijanden hebt u dan?

DELACOLLETTE. “Niemand is sant in eigen land. Er is genoeg geschreven over de rijke Dragone en diens arm bedrijf. Mensen zijn snel een beetje jaloers. Maar ze onderschatten de artistieke waarde van Franco. Als je met hem in Las Vegas of Macau rondloopt, komen mensen vragen of ze een selfie mogen nemen. Hij wordt overal bewonderd. Maar niet in België. Hier is er niets.”

U leest het volledige interview met Yves Delacollette deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content