Winstgevendheid Roularta neemt toe

© Belga

Terwijl de omzet van mediagroep Roularta het eerste halfjaar licht gedaald is, nam de winstgevendheid toe in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

De geconsolideerde omzet van Roularta is in het eerste halfjaar met 2,4 procent gedaald tegenover dezelfde periode een jaar eerder, van 154 naar 150 miljoen euro.

De reclame-inkomsten televisie (+22,3 procent) en internet (+15,1 procent) namen sterk toe, terwijl de reclame-inkomsten bij de gratis pers licht daalden (5,5 procent). De operationele cashflow of ebitda, een ruwe maatstaf voor de winstgevendheid, steeg met 53,4 procent tot 22 miljoen. Daarmee bereikt de marge voor het eerst 14,6 procent van de omzet.

De Franse activiteiten, die verkocht werden in juni aan Altice Media Group, hebben nog een negatieve impact van 3,9 miljoen op die cijfers. Het nettoresultaat toerekenbaar aan de aandeelhouders komt uit op 9,9 miljoen. Per aandeel betekent dat 79 eurocent.

“Onvoldoende visibiliteit bij alle media maakt het moeilijk een prognose te maken voor het volledige tweede semester”, meldt Roularta in een toelichting. De reclameportefeuille voor het derde kwartaal in België toont een stijgende omzet voor de printactiviteiten en de audiovisuele media, en een stabilisering van de internetactiviteiten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content