Windenergie, de nieuwe auto-industrie

19/08/11 om 10:18 - Bijgewerkt om 10:18

Bron: Trends

Voor de meeste beleidsmensen zijn windmolens nog steeds iets groens en alternatief. Maar, analyseert Frank Coenen, topman van Belwind, het grootste Belgische actieve windpark: "Dit is een grote industriële sector in oprichting."

Windenergie, de nieuwe auto-industrie

© belga

Sinds de start van de operaties van het windmolenpark op zee begin dit jaar is Belwind het grootste hernieuwbare-energiebedrijf van België. Aan Belwind II en zuster Northwind wordt naarstig gewerkt.

"Wat we eigenlijk doen, is een elektriciteitscentrale bouwen, die kan concurreren met klassieke energie. En die by the way groen is. Daarnaast bouwen we een industrie op die in belang kan wedijveren met de automobielsector."

"Duitsland heeft dat al langer begrepen, Frankrijk nu ook. Een van de hoofdcriteria om daar een concessie te krijgen, is de vraag hoeveel werkgelegenheid er wordt gecreëerd, en hoeveel fabrieken er zullen worden gebouwd."

Investering

"Molens die twintig jaar draaien, dat betekent: machines die worden gebouwd, geïnstalleerd en onderhouden. Door CG (ex-Pauwels Trafo), Hansen Transmissions, Fabricom, CMI, noem maar op. C-Power investeert 1,2 miljard euro, Belwind en Northwind samen 2,1 miljard."

"Is er iemand op beleidsniveau die begrijpt dat dit de grootste investering is in België van de laatste tien jaar? En in tegenstelling tot de automobielfabrieken is dit allemaal privégeld."

Subsidies

Dat windenergie evengoed subsidies krijgt, weerlegt Coenen niet. Maar, merkt hij op: "Al die waarschuwingen voor de hoge prijzen van de offshore komen van de federatie van grootverbruikers Febeliec en chemiefederatie Essenscia."

"Voor alle duidelijkheid: die zijn niet tegen windenergie op zee. Het enige wat zij willen, is een andere verdeling. Kort gezegd: ze willen de rekening doorschuiven naar alle leden van Voka en Unizo."

Rendement

"Denk niet dat wij megarendementen boeken. Als alles goed gaat - geen extra kosten, geen technische mankementen, de elektriciteitsprijs die stijgt zoals wij verwachten - dan hoop ik een bedrijfsrendement van 8 of 9 procent te kunnen bieden aan mijn aandeelhouders. Dan moet je al Colruyt, PMV of Deme heten, om hierin geld te willen pompen."

Regering

Ook het regeringsbeleid kan beter, vindt hij. "Onze beleidsmakers maken zich nu soms hopeloos belachelijk. Toen ik destijds werd benaderd door Econcern, stelden die de vraag: doet zich dat wel, investeren in België?"

"Alleen al door het welslagen van Belwind, hebben we de geloofwaardigheid van België als investeringsland doen stijgen. Als de overheid nu opnieuw alle regels gaat wijzigen, terwijl we nog altijd zonder regering zitten... en dat enkel om vijftien grote bedrijven te plezieren."

Vlaamse energie?

"Een Vlaams energiebedrijf, dat echt zelf stroom wil maken, heeft geen zin, maar misschien is het wel verstandig om de activa te bundelen. Je hoeft daarvoor niet te fuseren. Wanneer je bijvoorbeeld via PMV het beheer van een aantal productiebedrijven kan samenbrengen, kun je de kosten naar beneden krijgen, en toch elk zijn eigenheid laten bewaren."

"Dan krijg je een portefeuillebeheerder, met voldoende massa om leverancier te worden en zo te evolueren naar een nieuw energiebedrijf. Dat maakt zin, versterkt de liberalisering, en zonder dat de overheid investeert in een eigen productiepark."

Goedkoper

Toch blijft hij positief. "We weten dat wind goedkoper zal worden. Het is de enige technologie die dat inherent in zich heeft. De molens op Belwind II zullen 15 procent meer productie genereren dan die op Belwind I. Daarmee maken we de grotere diepte en de lagere prijs van groenestroomcertificaten (90 euro voor Belwind II, 107 voor Belwind I) goed."

Bovendien verwacht Coenen nog nieuwe parken nadat de zevende en laatste concessie na de zomer zal zijn toegewezen. "De huidige parken zijn allemaal in het noorden van onze kust. Dat kan wellicht ook aan de westkant."

Luc Huysmans

Lees meer over:

Onze partners