Wim Bosman schrapt jobs als gevolg van Antwerpse files

© belga
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

“Door de files in en rond Antwerpen is onze logistieke hub in Wommelgem onbetrouwbaar, dus moeten we hem volgend jaar sluiten”, heeft Mario Schoofs, commercieel directeur van Wim Bosman Belgium, laten weten op een conferentie van Management Producties in Antwerpen.

“De meeste mensen zijn al vertrokken naar andere bedrijven van de groep. We overwegen nu heel de vestiging te sluiten,” voegt Schoofs eraan toe.

Wim Bosman is een van oorsprong Nederlandse logistieke groep, die in 2011 werd overgenomen door Mainfreight uit Nieuw-Zeeland. In België heeft ze ook een poot in Genk voor goederen uit Duitsland en een in Oostende, voor transporten uit het VK en Frankrijk. “In Oostende komen ‘s morgens zo’n vijftien vrachtwagens aan, waarvan de goederen via Wommelgem in zes tot zeven uur verdeeld moeten worden”, meldt Schoofs aan Trends. “We kunnen dat niet meer garanderen omdat het management door de congestie in Antwerpen volledig in de war wordt gestuurd. Daarom zullen we nu met twee hubs werken, in Oostende en in Genk.”

De Nederlander vreest dat de positie van Antwerpen stilaan in gevaar komt. “Antwerpen positioneert zich als een wereldhaven en een logistieke draaischijf voor Europa”, klinkt het. “Terecht, want het heeft uitstekende troeven, zoals zijn landinwaartse ligging. Het is toch een drama dat uitgerekend in Antwerpen logistieke jobs moeten verdwijnen door zijn gebrekkige infrastructuur. Denk maar aan het dossier van de Oosterweelverbinding. De overheid doet te weinig om de positie van de haven te ondersteunen met infrastructuur en promotie. Heel de wereld weet dat. In ons contact met de Nieuw-Zeelanders kregen we al de vraag of de files in Antwerpen nog houdbaar waren in ons logistieke model. Dan weet je het toch wel? Maar weet de politiek dat ook?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content