“Wij maken 14 procent winst op een pak koekjes” (Matthieu Boone, Lotus Bakeries)

“Wij maken 14 procent winst op een pak koekjes”, zegt CEO Matthieu Boone van Lotus Bakeries in Z-Talk Goossens op Kanaal Z.

Hij reageert op het jaarrapport van het Prijzenobservatorium dat stelt dat prijzen van bewerkte voedingswaren nooit dalen in de winkel, ondanks dalende grondstoffenprijzen en dat de prijzen ook sneller stijgen dan de in ons omringende landen.

Matthieu Boone: “De afzetprijzen worden gemaakt aan het begin van de prijsstijging van de grondstoffen. Daarna komt pas de piek in die grondstoffenprijzen. Die hoge prijzen worden door de producent nooit doorgerekend. Fabrikanten moeten die zelf slikken, want als je die zou doorrekenen dan val je meteen 10 tot 15 procent in volume terug. Maar dan mag je ook niet verwachten dat de prijzen in het dal eraf getrokken worden. ”

“Voedingsbedrijven zijn niet de grote winstmakers. Er zijn er die in 2008 heel erg hebben afgezien, door de gestegen grondstoffenprijzen,” voegt Boone er aan toe.

Duitsland is discountland

“Wij hebben een EBIT-marge op al onze producten van 14 procent. (EBIT is de winst voor intresten en belastingen). Dat is een bovengemiddelde marge. En dat komt omdat we beter gefocust zijn en beter op de kleine dingen letten. ” De prijsverhogingen die Lotus Bakeries doorrekent, moeten meteen in alle winkels in binnen- en buitenland doorgevoerd worden. Dat is volgens Matthieu Boone het moeilijkst. Zo is Duitsland de moeilijkste markt voor Lotus. “Duitsland is een discountland. Daar haken we het meest af, omdat we onze kosten niet mogen doorrekenen.”

Aanleiding voor het gesprek met Matthieu Boone is zijn nakende pensioen. In mei geeft hij de fakkel door aan de derde generatie in het familiebedrijf. We praten met hem over de successen, maar ook over de mislukkingen van Lotus Bakeries.


Z-Talk Goossens, vanaf zaterdag 11 uur op Kanaal Z.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content