Werner De Prins (Bayer HealthCare): ‘Omega Pharma kan iets voor Bayer zijn’

© belga
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Bayer heeft onlangs zijn divisie voorschriftvrije geneesmiddelen (OTC) fors versterkt met de overname van de OTC-tak van MSD. Ook Omega Pharma zou niet misstaan bij Bayer, vindt Werner De Prins, de topman van Bayer HealthCare Benelux.

Over-the-counter- of OTC-producten _ geneesmiddelen en verzorgingsproducten die zonder doktersvoorschrift worden verkocht _ zijn nooit hotter geweest als vandaag. Nadat de farmareuzen Novartis en GSK hun OTC-divisies in april in een joint venture hadden gegoten, nam Bayer de OTC-afdeling van MSD voor ruim 10 miljard euro over (MSD heet in de Verenigde Staten en Canada Merck). In het zog van die deals zette ook Omega Pharma van Marc Coucke en de durfkapitaalgroep Waterland zichzelf in de etalage. En dat allemaal terwijl farmabedrijven hun OTC-producten nog niet zo lang geleden liever kwijt dan rijk leken te zijn.

Wat maakt OTC plots zo gewild? Farmaveteraan Werner De Prins heeft er een duidelijke opinie over. Hij werkte in Turkije, Frankrijk en Duitsland, voordat hij eind 2011 alle farma-activiteiten van Bayer in België en Nederland onder zijn hoede kreeg.

Verbaast het u dat Omega Pharma te koop staat?

Werner De Prins: “Vijf of zes jaar geleden had me dat niet verbaasd. Nu verbaast het me toch een beetje, omdat Omega Pharma aan een sterke groei bezig is _ niet alleen in de Benelux, maar ook in Frankrijk en in het Oostblok, waar heel wat werd geïnvesteerd. Omdat het in die investeringsgolf zit, had ik niet verwacht dat Coucke net nu het bedrijf van de hand zou willen doen.”

Bayer is daar wel mee verantwoordelijk voor. Jullie hebben voor maar liefst 10 miljard euro de OTC-producten van Merck overgenomen. Blijkbaar ruikt Omega Pharma daardoor grof geld.

Werner De Prins: “De innovatie begint af te zwakken. Dat brengt een concentratiebeweging op gang _ niet alleen in OTC, maar ook in de andere segmenten van de farmasector. Ik had dat al voorspeld, maar die golf zwelt nu pas echt aan en ze zal zich verder uitbreiden. Er zijn wereldwijd nog altijd 150 à 200 farmabedrijven. Uiteindelijk zullen er maar 20 à 25 overblijven.”

Maar we hadden het over de oorzaak: plots wordt met miljarden gegoocheld. Dat doet Coucke en Waterland watertanden.

Werner De Prins: “Wij waren niet eerst. Enkele weken eerder kondigden Novartis en GSK hun joint venture aan, waardoor ze wereldwijd het nummer één in de OTC-markt zijn geworden. Wij zijn nu het nummer twee, maar we zijn wel de grootste in de Verenigde Staten.”

Is de timing goed?

Werner De Prins: “In een concentratiegolf krijg je meer geld voor je waar. En investeringsmaatschappijen zoals Waterland zijn niet blind. Die zijn in OTC gestapt om waarde te creëren voor zichzelf.”

Zou Omega Pharma bij jullie passen?

Werner De Prins: “Ik dacht meteen: dat zou iets kunnen zijn voor Bayer. Doodeenvoudig omdat Omega Pharma sterk staat in Europa, en dan vooral in de Benelux en in Frankrijk. Als wij echt het nummer één willen zijn, is Omega Pharma een aantrekkelijke overnamekandidaat. Maar de overnamestrategie van Bayer is complex, er spelen veel elementen mee. Op dit ogenblik is dat pure speculatie.”

U leest het volledige interview met Werner De Prins deze week in Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content