Werkgevers moeten leren anders aan te werven

07/10/10 om 11:48 - Bijgewerkt om 11:48

Bron: Trends

De jongste twee jaar werd er niet meer over gesproken, maar sinds kort hebben humanresourcesspecialisten opnieuw de mond vol over de war for talent.

Werkgevers moeten leren anders aan te werven

© belga

Het aantal openstaande vacatures neemt opnieuw toe. Ze komen bovenop de knelpuntberoepen die in het crisisjaar 2009 goed waren voor bijna 50 procent van het aantal vacatures.

"Werkzoekenden en werkgevers hebben nog altijd moeite om elkaar te vinden", zegt Bernard Hensmans, countrymanager van de onlinerekruteerder Monster. "Werknemers moeten beseffen dat werkgevers hun geen werkzekerheid meer kunnen bieden. Werknemers moeten dus zelf hun inzetbaarheid opbouwen, bijvoorbeeld door uit te blinken in bepaalde vaardigheden of een sterk persoonlijk netwerk uit te bouwen. Meer en meer kenniswerkers doen dit al."

Anderzijds moeten werkgevers leren om anders aan te werven. Willen ze gemotiveerde werknemers aantrekken en behouden, dan moeten ze investeren in opleiding, coaching en mentoring, stelt de Monster-topman. Hensmans: "Werkgevers worden steeds vaker geconfronteerd met mondige kandidaten die via netwerking meer en meer op de hoogte zijn van hun rechten, van elk facet van een mogelijk samenwerkingsakkoord met de werkgever en van de reputatie van het bedrijf."

"De jonge generatie werkt bovendien heel anders en verwacht op het werk dezelfde communicatietools te kunnen gebruiken als thuis. Het afsluiten van sociale media op de werkplek is dan ook een rem op motivatie en productiviteit. Bedrijven willen tot slot steeds meer volledige teams aanwerven voor bepaalde beroepscategorieën. Je kunt namelijk veel tijd besparen in zowel aanwerving als begeleiding als je in plaats van individuen een op elkaar ingewerkt team aanwerft."

A.M.

Onze partners