Welke landen worden het meest bedreigd door het VW-debacle?

07/10/15 om 12:44 - Bijgewerkt om 12:44

Het softwaregesjoemel door de Europese autoreus Volkswagen kan negatieve gevolgen hebben voor de auto-industrie in zijn geheel. En dan vooral in landen waar de geproduceerde wagens een aanzienlijk deel van de economie vertegenwoordigen.

Welke landen worden het meest bedreigd door het VW-debacle?

© reuters

Analisten hebben al herhaaldelijk gewaarschuwd dat het VW-debacle de economische groei kan belemmeren in een opkomend deel van Europa. Een deel dat bovendien al af te rekenen krijgt met het vooruitzicht van een slabakkende Chinese economie.

Gegevens van het Europees statistiekbureau Eurostat tonen aan in welke mate landen als Tsjechië blootgesteld zijn aan de grillen van de autosector.

De autosector vertegenwoordigt ruim 4 procent van het Tsjechisch bruto binnenlands product (bbp), zo blijkt. Zonder rekening te houden met de indirecte toegevoegde waarde die de auto-industrie het land biedt.

aandeel autosector in het bbp van de EU (2012)

aandeel autosector in het bbp van de EU (2012) © eurostat

Volkswagen produceert motoren in Hongarije en is eigenaar van de grootste Tsjechische autofabrikant Skoda. Skoda maakte vorige week bekend dat 1,2 miljoen van zijn voertuigen uitgerust zijn met de sjoemelsoftware die de uitstoot minimaliseert. Hoewel verscheidene landen de verkoop van auto's met de omstreden technologie hebben verboden, melden lokale media dat Skoda tot nader order geen terugval heeft geregistreerd in de productie, verkoop of bestellingen van zijn modellen.

Volledige auto-industrie 'besmet'

Luis Costa, chief strategist bij Citi voor Oost-Europa, is er minder gerust op. "Ik vraag me af wat dat betekent voor de hele sector in termen van de netto-uitvoer vanuit Oost-Europa. Slowakije, Polen, Hongarije en Roemenië zijn zeer belangrijke centra voor de groei van de netto-uitvoer naar West-Europa", verduidelijkt Costa aan CNBC. Volgens Costa is het afwachten hoe wijd verspreid de crisis raakt, maar 'dat de volledige auto-industrie besmet is, staat vast'.

Ondanks de zorgen rond de sjoemelsoftware van Volkswagen kan Skoda-land Tsjechië het schadelijke schandaal gedeeltelijk bufferen door verrassend positieve groeicijfers. De Tsjechische economie schakelde in het tweede kwartaal van 2015 namelijk vlot 4,4 procent hoger, en is daarmee momenteel het best presterende land in Europa.

Nicholas Spiro merkt op dat de binnenlandse vraag, en in het bijzonder de private consumptie, dit jaar gegroeid is in een relatief vlot tempo, wat de mogelijke schade die het VW-debacle berokkent aan de uitvoer van het land kan beperken.

Volgens statistieken van de Europese sectorfederatie ACEA zijn 12,7 miljoen mensen, of 5,8 procent van de arbeidsbevolking in de EU, werkzaam in de automobielsector.

werkgelegenheid in de Europese automobielsector

werkgelegenheid in de Europese automobielsector © ACEA

Onze partners