Vrachtwagenbestuurder blijft knelpuntberoep

15/09/14 om 09:18 - Bijgewerkt op 16/09/14 om 14:25

Hoewel de tewerkstelling in de transportbedrijven onder druk staat door de concurrentie uit de nieuwe EU-landen, blijft vrachtwagenbestuurder een knelpuntberoep in België. De sector probeert daar iets aan te doen met onder andere sensibiliseringsacties in scholen, opleidingsprojecten en een betere coaching van beginnende chauffeurs.

Vrachtwagenbestuurder blijft knelpuntberoep

© istock

Vrachtwagenbestuurder is volgens de VDAB een kwantitatief knelpuntberoep. Dat betekent dat er enerzijds een grote vraag is naar gekwalificeerde chauffeurs om de uitstroom van oudere bestuurders te vervangen. Anderzijds zijn er te weinig werkzoekenden met een passend rijbewijs en vakbekwaamheidsattest.

Te weinig instroom en negatief imago

Uit de cijfers van de VDAB blijkt dat er in Vlaanderen jaarlijks 2.665 vacatures zijn voor vrachtwagenbestuurders. Er wordt vooral gezocht naar chauffeurs die in het bezit zijn van een rijbewijs CE, die dus met een trekker en oplegger mogen rijden. De chauffeursopleidingen in technische scholen, opleidingscentra voor volwassenen en rijscholen kunnen maar tot op een zekere hoogte de vraag opvangen. Ook de vraag naar bestuurders met een rijbewijs C overtreft het aanbod.

Daarnaast helpen het negatieve imago van de sector en de minder aantrekkelijke arbeidsomstandigheden niet. Uit onderzoek blijkt dat de job van vrachtwagenbestuurders door het brede publiek geassocieerd wordt met een ongunstige arbeidstijdregeling, hogere werk- en tijdsdruk, verkeerscongestie, controles, enz.

Sector countert met imagocampagnes

De transportsector probeert de instroom van jong talent op te krikken door onder meer imagocampagnes te voeren waarin de rol van het wegvervoer positief in de verf wordt gezet. Daarnaast worden sensibiliseringsacties in scholen opgezet om 10- tot 16-jarigen kennis te laten maken met het beroep. Voor leerkrachten zijn er spelkoffers en educatieve pakketten.

Het team van 'TruckXperience' bezoekt scholen met een speciaal uitgebouwde vrachtwagen. Leerlingen krijgen zo een beeld van de wereld van de vrachtwagenchauffeur. In de cabine krijgen ze uitleg over de boordinstrumenten en in de laadruimte worden ze uitgedaagd met oefeningen over routeplanning, laden en verkeersveiligheid.

Meer opleiding, coaching en ergonomie

Voor kandidaten die een opleiding tot vrachtwagenchauffeur willen volgen, zijn er verschillende mogelijkheden. In het secundair onderwijs wordt de derde graad 'vrachtwagenchauffeur' aangeboden met een zevende jaar 'bijzonder transport'. Volwassenen kunnen terecht bij de VDAB of in een centrum voor volwassenonderwijs. Deze opleidingen duren dertien: vier weken theorie, vier weken praktijk met een klassieke vrachtwagen en vijf weken praktijk met voertuigcombinaties. Daarna volgt de cursist een stage van twee weken in een transportbedrijf.

Meer en meer wegvervoerders zetten ook in op de coaching van nieuwe chauffeurs. Vrachtwagenbestuurders doen tegenwoordig ook meer dan rijden alleen. Ze moeten klantvriendelijk zijn, veilig en energiezuinig rijden, extra opleidingen volgen, met boordcomputers kunnen werken, enz. In de coaching van nieuwkomers kunnen ervaren chauffeurs een belangrijke rol spelen. Zij kunnen via een peterschapsopleiding hun knowhow en ervaring inzetten om nieuwe chauffeurs op een efficiënte en snelle manier in te werken in de transportonderneming.

Om de arbeidsomstandigheden aantrekkelijker te maken is het ook van belang dat transportbedrijven investeren in up-to-date rollend materieel. Moderne vrachtwagens zijn uitgerust met een ergonomisch ingerichte cabine, en er zijn technologische hulpsystemen om de job van de chauffeur maximaal te ondersteunen. In de toekomst zal de bestuurder zelfs kunnen rekenen op een automatische piloot terwijl hij even relaxt, mails checkt of chat met het thuisfront.

K.D.C.

www.vrachtwagenchauffeur.be

www.startruck.be

Lees meer over:

Onze partners