Volkswagen moet terrein prijsgeven aan concurrentie

Volkswagen © REUTERS

De Duitse autogroep Volkswagen heeft vorige maand in Europa 4,1 procent meer wagens verkocht dan in november vorig jaar, maar verloor wel terrein tegenover de concurrentie.

Het marktaandeel van de groep daalde van 26,6 procent in november 2014 naar 24,3 procent vorige maand. Dat blijkt uit cijfers van de Europese sectorfederatie ACEA.

Blijft grootste speler

Met een marktaandeel van 24,3 procent blijft de Duitse autoreus de grootste speler op de markt. Het gaat wel om de sterkste daling van het marktaandeel sinds het milieuschandaal bij Volkswagen aan het licht kwam. Het is evenwel nog te vroeg om de echte impact van het schandaal te meten, aldus marktkenners.

De Europese automarkt kende in november een groei met 13,7 procent, blijkt uit de ACEA-cijfers over het aantal nieuwe inschrijvingen. Het is de 27ste maand op rij van groei. In totaal werden 1,085 miljoen nieuwe wagens verkocht. Alle grote automarkten kenden een groei, in het bijzonder in Spanje (+25,4 procent), Italië (+23,5 procent) en Frankrijk (+11,3 procent). De grootste markt, Duitsland, kende een groei van 8,9 procent.

In België steeg het aantal nieuwe inschrijvingen (36.329) in november met 22,2 procent. (Belga/NS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content