VMA zet zich in de markt als expert in leiderschap

© belga
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Vlaamse Management Associatie (VMA) vervelde gisteren tot Lead-In. De nieuwe naam en logo weerspiegelen een nieuwe visie. De klemtoon ligt voortaan op leiderschap. De organisatie wil wegen op het publieke debat en meet zich een internationaler profiel aan.

De winst die Marc Coucke maakte met de verkoop van Omega Pharma, het loon van Johnny Thijs als CEO van bpost, de chaotische opvolging bij de NMBS (eerst kwam Frank Van Massenhove, dan Jo Cornu) of de heisa rond de vorige topman van Belgacom, Didier Bellens. Het waren stuk voor stuk thema’s die een publiek debat uitlokten. Lead-In wil zich in de markt zetten als het kenniscentrum over leiderschap, dat het publieke debat in zulke situaties inhoudelijk wil voeden.

“Het debat over Johnny Thijs ging enkel over zijn salaris, maar je moet ook kijken naar wat hij allemaal heeft gerealiseerd”, zegt Bart De Smet. “Of je kunt wijzen op het gebrek aan leiderschap in de politiek als zoiets gebeurt”, vult ondervoorzitter Olivier Onghena-‘t Hooft (partner bij consultant Axialent) aan.

Met de focus op leiderschap wil Lead-In zich onderscheiden van andere organisaties die zich richten tot managers, zoals VKW, Voka of het VBO. Naast die beweging van management naar leiderschap, zijn er nog veranderingen in de positionering. Waar de VMA vroeger focuste op een Vlaams publiek, wil Lead-In ook bedrijfsleiders uit Franstalig België en buitenlandse managers in België aanspreken. Het Engels wordt daarom belangrijker. De nieuwe ambitie blijkt ook uit de raad van bestuur, waarin nu behalve Belgen ook buitenlanders zitten, de Fransman Vincent Monziols (Saint-Gobain) of de Oostenrijkse Caroline Ceska (Human Rights Watch).

Die raad van bestuur weerspiegelt ook de bredere aanpak die Lead-In nastreeft. Naast klassieke managers, vind je er bijvoorbeeld ook iemand als Arnoud Raskin, die met Mobile School de inzichten die hij opdeed bij Latijns-Amerikaanse straatkinderen omvormde tot opleidingen voor bedrijven. Lead-In wil niet één bepaalde leiderschapsstijl promoten. Het doel is een denktank op te richten om samen met leiders uit de non-profitsector, religieuze organisaties, de sportwereld of de cultuur, de ideeën over leiderschap te verrijken.

Behalve zijn raad van bestuur veranderde Lead-In ook zijn interne organisatie. De regionale werking met provinciale besturen is vervangen door een nationale werking die regionaal wordt uitgerold. Het aanbod voor de leden van Lead-In wordt uitgebreid. Zo komt er een opleidingsprogramma (Leadership Academy) of sessies met inspirerende sprekers over leiderschap. Een van de activiteiten die blijft doorlopen, is de Leadership Award, die tegelijk met de voorstelling van Lead-In gisteren, voor de zevende keer werd uitgereikt. Bart De Smet overhandigde namens Lead-In de prijs aan Thomas Leysen, die Umicore omturnde, het VBO leidde en nu onder meer voorzitter is van de raad van bestuur van KBC.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content