Vloerconcern Mohawk is optimistisch

26/05/11 om 10:33 - Bijgewerkt om 10:33

Bron: Trends

Het Amerikaanse vloerconcern Mohawk Industries, het moederbedrijf van Unilin (Quick Step), boekte in het eerste kwartaal een omzet van 930 miljoen euro. Dat is een vergelijkbaar resultaat met het eerste boekjaar van 2010.

Bij de aankondiging van het resultaat toonde CEO Jeffrey Lorberbaum zich optimistisch. De Amerikaanse topman verwacht dat de markt aantrekt.

De verwachting is onder meer gebaseerd op het stijgend aantal renovaties op de zakelijke en particuliere markten en de heropleving van de huizenverkopen. Dat vertaalt zich nog niet in de netto-omzet van het Mohawk-segment (alle vloertypes) dat in het eerste kwartaal met 3,5 procent daalde. De zakelijke sector toonde een lichte verbetering, maar de residentiële categorie bleef steken.
De orders voor residentiële producten zijn dan weer wel gestegen.

Voor de zakelijke tak was er een aanzienlijke groei bij de tapijttegelproducten en de onderneming ziet ook de hospitalitymarkt na jaren weer aantrekken. Het Unilin-segment (vloeren, daksystemen en plaatmateriaal) boekte ongeveer 7 procent meer omzet in de eerste drie maanden van dit jaar.

Vooral de verkoop van de meeste producten in Europa zat in stijgende lijn, terwijl de Amerikaanse markt moeilijk blijft, al is er ook daar sprake van een verbetering. De marges staan wel onder druk door de 'escalerende' kosten van de grondstoffen, die op een hoger niveau lagen dan de door het bedrijf zelf doorgevoerde prijsverhogingen.

L.D.

Lees meer over:

Onze partners