Vlerick School leert hoe kmo's over te nemen

16/01/13 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:50

Bron: Trends

Waarom zelf een bedrijfje starten als er zo veel kmo's te koop komen? Een nieuw kenniscentrum van Vlerick Business School leert hoe je zo'n overname aanpakt.

Vlerick School leert hoe kmo's over te nemen

Waarom zelf een bedrijfje starten als er zo veel kmo's te koop komen? Een nieuw kenniscentrum van Vlerick Business School leert hoe je zo'n overname aanpakt.

Een bedrijfje uit de grond stampen is mooi, vindt Hans Vanoorbeek, de man achter het private equitybedrijf BV Capital Partners. Maar wat moet er geworden van de tienduizenden kmo's die de volgende jaren te koop komen? "De babyboomers die na de Tweede Wereldoorlog hun bedrijf opgebouwd hebben, bereiken nu de leeftijd om te verkopen", zegt Vanoorbeek. "Het zou toch zonde zijn voor de economie mochten die bedrijven teloorgaan bij gebrek aan kopers?"

Om die kopers te vinden en warm te maken, richtte hij samen met Vlerick-professor Miguel Meuleman het PEBO op, het Platform for Entrepreneurial Buyouts. Het PEBO zal vanuit de Vlerick Business School opereren en wil via conferenties en andere evenementen het publiek bewust maken van wat er op het spel staat. "Er zijn ontelbare jobs in het geding", zegt Meuleman, die aan de Vlerick School ondernemerschap doceert. "Volgens een studie van het Kenniscentrum voor de Financiering van KMO's telde België in 2010 ongeveer 158.000 vennootschappen met bedrijfsleiders of bestuursleden van 55 jaar of ouder. Met die bedrijven moet op korte termijn iets gebeuren."

Het PEBO zal ook in de diepte werken, via onderzoek en opleidingen over buy-outs van kmo's. Vlerick-studenten en andere geïnteresseerden kunnen leren hoe ze een kmo moeten overnemen. Dat blijft het uiteindelijke streefdoel, zoals ook blijkt uit de naam van het startevenement op 21 februari, Buy Your Own Company Conference.

De tijden zijn rijp voor zo'n platform, vindt het audit- en advieskantoor BDO België, dat het PEBO inhoudelijk en financieel steunt. "We krijgen ze vaak te zien op ons kantoor, jonge veertigers met een mooie internationale carrière en wat spaargeld", zegt Veerle Catry, partner van BDO België. "Ze zijn het beu om in een groot bedrijf de speelbal te zijn van de politieke spelletjes tussen de bazen, en willen iets kopen waarin ze hun ondernemerschap kwijt kunnen. Alleen weten ze niet waar te beginnen. De kranten spreken enkel over grote overnames van miljoenen euro's. Dan besluiten ze al vlug: dit is geen spek voor mijn bek. Het PEBO wil aantonen dat er wel degelijk mogelijkheden zijn."

Lees meer over:

Onze partners