Vlerick Business School wil internationaal meer wegen

12/09/12 om 11:16 - Bijgewerkt om 11:16

Bron: Trends

De concurrentie onder de businessscholen neemt toe. De Vlerick Business School kiest voor een rebranding om haar internationale reputatie te versterken.

Vlerick Business School wil internationaal meer wegen

De businessscholen hebben het niet makkelijk. In het Verenigd Koninkrijk is de MBA-markt gekrompen met 20 tot 30 procent. Ook bij onze noorderburen is er weinig reden tot juichen. TiasNimbas in Tilburg slankt af. "Vlerick houdt in dat gezelschap goed stand", zegt Philippe Haspeslagh, de decaan van Vlerick Business School. "De omzet is in vier jaar tijd gestegen van 28 naar 32 miljoen euro. Ik merk dat scholen met een sterke reputatie zoals Cambridge Business School en het Imperial College in Londen zich het beste staande houden. Businessscholen moeten kunnen rekenen op hun sterke merknaam. De keuze voor een school maak je maar één keer, en het merk en de reputatie van de instelling zijn daarbij doorslaggevend. Vandaar dat we niet bij de pakken blijven zitten en een rebranding doorvoeren."

Wereldberoemd in Vlaanderen

De school krijgt een nieuw logo in zwart-wit, omringd door verschillende kleurencombinaties en ze wordt omgedoopt tot Vlerick Business School. De verwijzing naar Leuven en Gent in de naam verdwijnt. "Die naam was wat misleidend. We hebben nog andere campussen", benadrukt Haspeslagh. "Naast de campussen in Gent en Leuven is er die in Sint-Petersburg. In de lente van volgend jaar komt er een bij in Brussel. En Vlerick heeft een MBA-alliantie met de Peking University. Dat bekent niet dat onze band met de peteruniversiteiten verslapt. Integendeel: we wisselen steeds meer professoren en onderzoek uit."

"We zijn wereldberoemd in Vlaanderen, maar de internationale bedrijfswereld kent ons onvoldoende", stelt Haspeslagh. "Vlerick heeft 17.000 alumni en als je hen vraagt wat de school doet, weten degenen die vijf jaar geleden zijn afgestudeerd niet wat er veranderd is. Via de rebranding gaan we nu met de Alumni naar een gezamenlijke identiteit en website." De bedrijven die Vlerick hebben begeleid bij zijn rebranding, wezen erop dat managementscholen veel lawaai maken zodra ze twee of meer buitenlandse studenten of professoren tellen. Vlerick kwam te weinig naar buiten met zijn 15 nationaliteiten in de faculteit en 25 nationaliteiten in de MBA-opleidingen.

De Vlerick Business School heeft de voorbije jaren wel een sterke positie veroverd in de internationale rankings van managementscholen. In de Financial Timers European Business School Ranking 2011 staat Vlerick op een fraaie zestiende plaats. Haspeslagh: "Je hebt een kleine groep topscholen zoals Insead, London Business School of IMD. Daarna volgt een dozijn nationale kampioenen met een sterke internationalisering. Vlerick hoort daarbij. Die positie willen we consolideren en zelfs versterken." (A.M.)

Lees meer over:

Onze partners