Vlaamse productievestigingen van multinationals moeten excelleren

24/06/15 om 12:41 - Bijgewerkt om 12:41

Als onze lokale productievestigingen van multinationale ondernemingen willen meespelen op wereldniveau, moeten ze transformeren tot lead plants. Dat is de conclusie van een Voka-project waarbij toplui van Vlaamse industriële vestigingen gecoacht werden om met hun productievestiging de kop van het peleton te nemen.

Vlaamse productievestigingen van multinationals moeten excelleren

© istock

Een lead plant is een cruciale productievestiging voor het internationale moederbedrijf. Het is als het ware het kroonjuweel van het concern in een discipline. Maar hoe transformeer je een doorsnee Vlaamse productievestiging van een multinational tot een lead plant? Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland zette samen met de Kamers Kempen en Mechelen en met steun van het Agentschap Ondernemen een proefproject op. Topmensen van industriële bedrijven uit verschillende sectoren doorliepen een intensief begeleidingstraject van twee jaar.

Nadia Werkers, manager Platform Industrie van Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, coördineerde het project en bundelde de leerpunten samen met professor Rudy Martens in het boek 'Lead Plants, Vlaamse koplopers in multinationale bedrijven'. Het boek onthult geen toverformules om een fabriek succesvol te runnen, het wil volgens Werkers vooral inspirerend zijn voor plantmanagers.

Onmisbaar worden

"Het proefproject is eind 2012 gestart in het kader van het programma 'Fabriek van de Toekomst'. Het loopt in augustus af", zegt Nadia Werkers. "Industriële vestigingen van internationale groepen staan hier enorm onder druk door de hoge loon- en energiekosten. Ook binnen de concerns woedt een hevige concurrentiestrijd. Het is de bedoeling dat Vlaamse vestigingen de lead nemen in de groep, toonaangevend worden voor een specialisatie en onmisbaar worden."

Om de zes weken bracht het project vijftig beslissingsnemers van dertig productiebedrijven bijeen om over thema's zoals innovatie, leiderschap, visie en strategie te debatteren. De plantmanagers bezochten elkaars fabrieken en gaven praktijkgerichte presentaties over de thema's. De deelnemers kregen ook input van gastsprekers van bedrijven zoals ArcelorMittal, Atlas Copco, Audi Brussels, Bayer, Cartamundi, Janssen Pharmaceutica en Umicore.

Plantmanagers getuigen

Trends sprak met drie plantmanagers die het traject volgden. Stefaan Van Thielen is de CEO van Continental Automotive in Mechelen. De vestiging van Continental AG is gespecialiseerd in de productie van ABS-systeemcomponenten en afgewerkte remsystemen voor personenwagens. Continental Automotive won dit jaar de eerste 'Factory of the Future'-award van de technologische industrie. Er werken 540 mensen. "De voorbije vier jaar hebben we 95 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe productielijnen", zegt Van Thielen in Trends.

Luc Janvier, CEO Helioscreen Hunter Douglas in Lokeren, apprecieert vooral de peer-to-peerbenadering van het project. "We zijn allemaal dochterbedrijven van grote multinationals. Hoe kan je je onderscheiden in de groep? Hoe optimaliseer je de contacten met de hoofdzetel? Je werkt voor een groep maar je moet ook je eigen profit & loss veiligstellen." Helioscreen is een textielbedrijf dat zonneweringen op basis van glasvezel fabriceert. Het grootste deel van de productie wordt wereldwijd geëxporteerd. De vestiging in Lokeren telt honderd personeelsleden.

Ronny Smets, bestuurder-directeur van Kaneka Belgium in Oevel, staat al vijftien jaar aan het hoofd van de Kaneka-vestiging in de Kempen. De drie fabrieken die hij leidt realiseren een hoge omzet en toegevoegde waarde per persoon voor de Japanse chemiegroep. In Oevel worden chemische specialiteiten geproduceerd. De grootste fabriek produceert verbeteraars voor andere kunststoffen. De vestiging in Oevel produceert ook de actieve grondstof voor de productie van hoogwaardige kleef- en voegstoffen. Verschillende producten van Kaneka België worden geëxporteerd naar Zuidoost-Azië en Amerika. Kaneka stelt in Oevel 300 mensen tewerk. "Voor dit jaar hebben we een investeringsbudget van 25 miljoen euro. Ik zou graag een nieuwe fabriek in Kaneka België krijgen. Dat zit erin", zegt Smets.

Lees het volledige dossier in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners