Vijf uitdagingen voor de supply chain van de toekomst

© reuters

Aangezien de wereldwijde goederen- en dienstenstromen almaar complexer worden, zal de supply chain van de toekomst draaien rond digitalisering en flexibiliteit. Voor veel bedrijven wordt de grootste uitdaging de broodnodige digitale knowhow in huis te halen, op het gebied van blokketentechnologie bijvoorbeeld.

Terwijl supply chain management vroeger vooral draaide rond transport, fabrieken en magazijnen, gaat tegenwoordig veel aandacht naar technologieën zoals automatisering, artificiële intelligentie, het internet der dingen, algoritmes, sensoren, blockchain en robotica.

De impact van de e-commerce en nieuwe technologieën op de praktijk van de supply chain-professionals is moeilijk te overschatten. Giganten zoals Amazon, waar supply chain management de kernactiviteit is, zetten de toon. Vandaag besteld, morgen geleverd is er de norm. Het hele logistieke en administratieve proces – van aankoopbevestiging tot en met de levering, en straks ook de bankrekening – kan transparant en in real time gelogd worden in één tijdslijn.

Experts formuleren vijf uitdagingen voor de supply chain van de toekomst.

1 Klanten segmenteren

“Als particulier kom je via e-commerce ook veel meer in contact met de supply chain”, zegt Paul Delesalle, partner bij Deloitte. Delesalle leidt de supply-chain-tak van het adviesbedrijf in België en op EMEA-niveau (Europa, Midden-Oosten en Afrika).

“De professionele inkopers zijn ook op het internet actief als particuliere consumenten en zij willen in business-to-business dezelfde vlotte aankoopervaring krijgen. Bedrijven beseffen dat ze hun supply-chainoplossingen veel meer moeten differentiëren in functie van verschillende klantengroepen.”

De centrale vraag, ook voor de supply chain manager, is de volgende: Wat wil uw klant? Voor sommige klanten is een snelle levering belangrijk, terwijl andere meer belang hechten aan de betrouwbaarheid van de supply chain of aan flexibiliteit of kostenefficiëntie.

“Die keuzes zijn bepalend, want het gaat telkens om anders opgebouwde supply chains. De tijd dat je met één brede oplossing kunt voldoen aan alle behoeften van de klanten, is voorbij. Ook in supply chain management wordt veel meer gesegmenteerd en moet je de supply chain afstemmen op de klant die je bedient”, weet Paul Delesalle.

Een efficiënt georganiseerde supply chain draagt ook bij tot de klantenervaring. Eigenlijk moet die keten zo uitgetekend zijn dat die maximaal tegemoetkomt aan de behoeften van de klant. “Supply chain kan gezien worden als een competitief voordeel. Je kan daar echt het verschil mee maken als bedrijf”, stelt Delesalle.

2 Luister naar de klant

Bij Deloitte hebben ze de jongste tien jaar bij heel wat bedrijven sterk het besef zien groeien dat ondernemingen moeten luisteren naar hun klanten. In sectoren zoals snel roterende consumentengoederen (FMCG) en de automotive is de kennis van supply chain management matuur te noemen. In andere industrietakken was er de jongste jaren een inhaalbeweging.

Volgens Kevin Overdulve, director bij Deloitte, is het niet altijd nodig de snelste service voor alle klanten aan te bieden. “Sommige klanten hebben opslagcapaciteit, andere niet. Niet alle klanten willen hun bestelling binnen de 24 uur krijgen. Uit enquêtes bij klanten blijkt dat tot 80 procent kan leven met leveringen binnen twee of drie dagen. Een bedrijf kan altijd meer, meer, meer willen doen, maar dat betekent ook meer, meer, meer kosten.”

Bedrijven starten supply-chainprojecten almaar vaker met enquêtes bij klanten, merkt Deloitte. “We luisteren naar de klanten om te begrijpen wat voor hen echt belangrijk is. Die mentaliteitsverandering is er pas de jongste jaren gekomen”, zegt Paul Delesalle.

3 Digitaal talent aantrekken

Een andere uitdaging voor supply chain management in onze contreien is het aanwerven van digitaal talent. De sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering en rekruteringspecialisten zoals Hays detecteren in België te weinig opleidingen die kandidaten terdege voorbereiden op banen in e-commerce en supply chain.

Eenvoudige taken zullen almaar meer geautomatiseerd worden, maar de aansturing van de technologie zal complexer worden. De sector heeft informatici nodig, die logistieke en planningsvraagstukken kunnen oplossen. Ook data-analist wordt een knelpuntberoep in de sector.

“Heel veel bedrijven zitten op een schat aan data, maar ze doen er niets mee”, weet Paul Delesalle. Ook bij Deloitte zien ze de behoeft aan dataspecialisten toenemen, aan mensen die de kennis hebben om correlaties op te sporen en algoritmes te schrijven. “Veel organisaties willen meer digitaliseren om de keten te optimaliseren. Er zijn intussen veel meer en veel betaalbaarder technologieën beschikbaar dan vijf jaar geleden. Denk aan sensoren. Die specifieke kennis wordt nog in heel veel organisaties opgebouwd”, stelt Delesalle.

De digitalisering is voor bedrijven cruciaal om een goed zicht te krijgen op wat er speelt in de supply chain. “Het draait om visibiliteit en het beperken van risico’s. In een globale supply chain kan wel wat mislopen. Bedrijven zijn op zoek naar manieren om technologie maximaal in te zetten en de supply chain te verbeteren”, aldus Paul Delesalle.

4 Blockchain integreren

Voor concrete toepassingen rond blockchain en andere nieuwe technologieën is het volgens de experts van Deloitte nog wat vroeg. Traceerbaarheid en transparantie in de keten worden waarschijnlijk de eerste voor de hand liggende toepassingen. “Dat staat nog in de kinderschoenen, maar bedrijven bekijken wat ze ermee kunnen doen. Uiteindelijk is het niet meer dan een logboek waarin alles wordt bijgehouden”, zegt Delesalle.

Volgens het logistieke kenniscentrum VIL wordt Blockchain vandaag gezien als de voorkeurstechnologie voor beveiligd dataverkeer in de supply chain. Het project Blockchain in supply chains gaat op zoek naar de meerwaarde van die technologie ten opzichte van bestaande track & trace-oplossingen. De focus ligt op sectoren waar een veilige supply chain zeer belangrijk is, zoals de voedings-, de chemie- en de lifesciences-sector. Negen bedrijven, waaronder Atlas Copco, bpost, Colruyt en H.Essers, stappen in het project.

“Blockchain biedt heel wat potentieel”, zegt Jan Merckx, projectleider van het VIL. “Alles wat mensen en instanties vandaag in een logboek bijhouden, kan in theorie efficiënter en veiliger verlopen met een digitale ketting.”

Het project gaat op zoek naar de meerwaarde van de technologie in complexe en kwetsbare supply chains. De huidige en toekomstige blockchain-toepassingen en track & trace-systemen zullen in kaart gebracht en geanalyseerd worden.

5 Flexibiliteit inbouwen

Bedrijven gaan ook anders om met supply-chainprojecten. Vroeger was sprake van grote transformatieprojecten en duurde het vier jaar voor de eerste resultaten zichtbaar werden. “Tegenwoordig wordt gewerkt met korte, snelle trajecten waarin men bepaalde dingen uitprobeert, ervan leert en dan breder toepast. De digitale technologieën veranderen zo snel dat je ook vlug moet zijn, anders is de technologie al voorbijgestreefd nog voor ze is geïmplementeerd”, ervaart Kevin Overdulve.

“Een van de grote uitdagingen is ook dat bedrijven een supply chain moeten uittekenen die voldoende flexibel is, want de omgeving verandert voortdurend”, zegt Overdulve. “Je bouwt geen netwerk meer voor de komende tien tot vijftien jaar, zoals tot vijf jaar geleden wel het geval was. Je kan niet langer voorspellen op zo’n lange termijn.”

Voor de supply chain-organisatie betekent dat, dat je niet langer de optimale situatie fixeert voor vijftien jaar. “Bedrijven kiezen dan voor een iets minder optimaal, maar meer flexibel netwerk. Flexibiliteit inbouwen is een buffer inbouwen, zodat je heel snel kan schakelen als bepaalde parameters veranderen”, legt Kevin Overdulve uit.

Ook connecteren en samenwerken met supply chains van andere partners in het ecosysteem, zoals klanten, leveranciers en logistiekedienstverleners, staat tegenwoordig hoog op de agenda. “Vandaag zien we een enorme druk op de transportmarkt. Er is te weinig capaciteit. Tegen 2020 zal het tekort aan chauffeurs wellicht nog groter zijn. De chauffeurs willen rond de kerktoren rijden, terwijl de supply chains internationaler worden. Bedrijven gaan op zoek naar partners waar ze zeker zijn van hun capaciteit en hun klanten zullen kunnen bedienen”, besluit Overdulve.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content