Vic Heylen (FCAR): ‘Sluiting Ford Genk is onzinnig’

© reuters

Vic Heylen, directeur van het Vlaamse auto-onderzoeksinstituut FCAR, noemt de sluiting van Ford Genk ‘onzinnig’. “Dit wordt een drie jaar aanslepende operatie. En daarna staat Ford met de billen bloot,” aldus Heylen.

Vic Heylen, directeur van het Vlaamse auto-onderzoeksinstituut FCAR, noemt de sluiting van Ford Genk ‘onzinnig’. “Dit wordt een drie jaar aanslepende operatie. En daarna staat Ford met de billen bloot,”aldus Heylen.

Vic Heylen, directeur van het onderzoeksinstituut Flanders Centre for Automotive Research (FCAR), geloofde tot voor kort niet in een sluitingscenario voor Ford Genk. Tot vandaag blijft hij die onzinnig vinden: “Het is een bevel dat van hogerhand is gekomen. Op een bepaald moment heeft men de knoop doorgehakt: er moet een fabriek dicht in Europa. En nu moeten de ondergeschikten dat gaan uitvoeren”.

Wanhoopsdaad

Volgens Vic Heylen geeft Ford het signaal dat het middensegment in de automarkt verloren is. Ford legt nog enkel de klemtoon op de kleinere wagens. “Zoveel extra capaciteit heeft Valencia nu ook weer niet. In een goed jaar bouwde Genk 250.000 wagens. Dat betekent dat Valencia naar een jaarlijkse productie van 600.000 wagens zou moeten gaan. En de productie van C-Max zou dan van Valencia naar Saarlouis in Duitsland moeten verschuiven. Dat is een wanhoopsdaad,” zegt Heylen.

Maar met de sluiting van Genk verdwijnt ook de perserij en de wielenproducent voor alle Europese Ford-fabrieken. Beide zijn in Genk gevestigd. Heylen: “Ook dat moet dus elders worden gebouwd. Waar dan wel? Ook dat lijkt me onmogelijk”.

Europa

Voor Vic Heylen geeft Ford het signaal dat het Europa heeft afgeschreven als continent. “Maar in een normaal jaar verkoopt Europa 15 miljoen wagens. Vroeg of laat gaan we terug naar die situatie. Europa is echt niet afgeschreven, hoor”.

Vic Heylen vraagt zich af of de Ford-directie misschien toch nog zou terugkomen op zijn beslissing om de vestiging in Genk te sluiten: “Vier weken geleden werd nog gemeld dat Genk de nieuwe modellen mag bouwen. Wat is er in vier weken veranderd? Okay, de markt blijft dalen, maar er is toch geen fundamentele trendbreuk?” Het marktaandeel van Ford bedroeg vorig jaar 7,7 procent in Europa. (W.R.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content