Verzekeringsmakelaar Callant bouwt Antwerps bruggenhoofd uit

© .
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

De verzekeringsmakelaar Callant uit Oostkamp neemt ISA Group uit Antwerpen over, en start activiteiten in Limburg. Met de overname wil Callant de digitalisering van zijn activiteiten voor particulieren in een stroomversnelling brengen.

De vorige grote acquisitie van de West-Vlaamse verzekeringsmakelaar Callant dateert van 2013. Toen nam Callant Verzekeringen Hermes over, de Antwerpse makelaarsactiviteit van Baloise Insurance. Nu bouwt Callant zijn bruggenhoofd in Antwerpen verder uit. ISA Group, dat werkt onder de commerciële merknaam Assurax, heeft kantoren in Hoboken en Brasschaat.

ISA Group voegt ongeveer 14 miljoen euro premie-incasso toe aan de omzet van Callant Verzekeringen. Geconsolideerd komt die nu uit op 90 miljoen euro, wat een commissie-omzet van meer dan 10 miljoen euro vertegenwoordigt. Na de overname zullen 90 mensen voor de Callant-groep werken.

Daarnaast start Callant vanaf 1 juni activiteiten in Limburg. De makelaar heeft gekozen voor Tongeren als uitvalsbasis, en ondersteunt de regionale expansie met sponsordeals bij voetbalclub Sint-Truiden, handbalclub Tongeren en basketbalclub Limburg United. Op Vlaams-Brabant na dekt het bedrijf nu alle Vlaamse provincies.

CEO Peter Callant startte in 1992 in Heist als boekhouder, verzekeringsmakelaar en bankagent. Door interne groei en een gericht acquisitiebeleid (Westflandria, Assex, Atelia,…) evolueerde Callant Verzekeringen tot een toptienspeler in de verzekeringsmakelarij. De onderneming behield haar onafhankelijkheid en onderscheidt zich door haar specialisatie in specifieke niches. Via sportmarketing wordt de band met de klant versterkt.

Digitale knowhow

De overname van ISA Group heeft, naast de geografische uitbreiding, nog een belangrijke reden. Assurax noemt zich op zijn website de eerste en enige verzekeringsmakelaar in België met een volledige internetondersteuning. “ISA Group is een van de digitale pioniers. Het bedrijf weet zich te profileren als een moderne internetmakelaar. Met Alain Robyns en Thierry De Decker halen we heel wat digitale knowhow in huis”, zegt Peter Callant.

Ook Callant zelf deed de voorbije jaren belangrijke stappen in de digitalisering. Zo werden voor de bedrijfsklanten onlinemodules voor vlootbeheer en cargo ontworpen. Voor particulieren biedt Callant zijn fietsomnium (een verzekeringen tegen diefstal van race- en elektrische fietsen, inclusief bijstand) uitsluitend online aan.

Met de overname van ISA Group wil Callant de digitalisering van zijn activiteiten voor particulieren in een stroomversnelling brengen. “Naast de combinatie van knowhow krijgen we er een portefeuille van 10.000 nieuwe klanten bij”, vertelt Filip Demyttenaere, bestuurder bij Callant Verzekeringen. “Na de integratie zal Callant 31.000 particuliere klanten bedienen, samen goed voor 55.800 contracten. Dat biedt ons voldoende schaalgrootte om de investeringen in de digitalisering te dragen.”

Particulieren volledig digitaal

“De verzekeringssector hinkt achterop in de digitale evolutie”, zegt Eric Monsieur, verantwoordelijk voor innovatie bij Callant Verzekeringen. “Terwijl mensen al jaren papierloos bankieren via home banking moeten klanten van verzekeringsmaatschappijen zich nog altijd door een berg papier worstelen. Nochtans zouden die maatschappijen het contact tussen hun computersystemen en de klant kunnen vergemakkelijken door webservices te installeren. Maar de verzekeraars blinken uit in koudwatervrees. Ze blijven vasthouden aan papier.”

Callant wil niet langer wachten. Het bedrijf gaat zijn portefeuille voor particulieren volledig digitaliseren. Dat betekent dat klanten voortaan hun polis in pdf-formaat zullen ontvangen, hun schadeclaims kunnen opvolgen via een klantenportaal op de website, en dat makelaar en klant via een interactieve app berichten kunnen versturen naar elkaar. Ook de betaling zal volledig online gebeuren.

Later ook voor bedrijven

“Op termijn zal ook het advies en de verkoop van verzekeringen de digitale weg opgaan”, denkt Monsieur. Voorlopig is dat nog niet het geval. 80 procent van de verzekeringsklanten informeert zich online, maar onderschrijft zijn polis het liefste bij een kantoor om de hoek. “Onze fietsomnium is een van de eerste makelaarsproducten die volledig digitaal afgesloten en betaald wordt.”

In eerste instantie slaat de digitalisering op producten voor particuliere klanten, in een volgend stadium wil Callant kmo’s en grote bedrijven op dezelfde manier bedienen. De makelarij van bedrijfsverzekeringen blijft de kernactiviteit van de onderneming, beklemtoont Peter Callant.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content