‘Verzekeraars zijn niet immuun voor de crisis’

De crisis is de schuld van de banken, zeggen veel verzekeraars. Nochtans heeft de crisis net aangetoond dat verzekeringsondernemingen niet immuun zijn voor de gevolgen van de financiële chaos, zegt Ageas-topman Bart De Smet.

Het gebeurt niet vaak dat bankiers en verzekeraars door dezelfde deur naar binnen wandelen. Vorige week maakten ze een uitzondering voor een lezing van Bart De Smet, die ook voorzitter is van Assuralia – de beroepsvereniging van de verzekeringsondernemingen die in België actief zijn. De lezing was een initiatief van de verzekeraar Ageas (ex-Fortis) en van het Belgisch Financieel Forum, dat de financiële en economische reflectie wil stimuleren.

Banken en verzekeringsondernemingen zijn als de twee verschillende bloedgroepen van het financiële systeem. De graad van onderlinge verwantschap is een big issue sinds het uitbreken van de crisis. Sinds het midden van de jaren tachtig maken bankiers en verzekeraars elkaar het hof, waardoor het bank-verzekeraarmodel de norm werd in ons land. Nu staan er echter heel wat scheidingen op stapel, al dan niet onder forse druk van de Europese Commissie.

“Het is dus niet fair dat verzekeraars de schuld van de crisis in de schoenen van de banken schuiven”, vindt Bart De Smet. “De barrières tussen beide worden al langer dan vandaag ontmanteld. Daarom is de verzekeringsindustrie niet immuun voor de effecten van de financiële crisis. Ze heeft bijvoorbeeld gigantische waardeverminderingen moeten slikken, want zowel de activa als de passiva raakten aangetast.”

Toch enkele nuances: verzekeraars lopen het risico niet dat hun polishouders en masse hun geld komen terugvragen, en dat onderscheidt ze van de banken. Bovendien werden traditionele, pure verzekeraars het minst van al getroffen door de crisis. Het waren vooral verzekeringsondernemingen die hun activiteiten hadden uitgebreid naar exotische terreinen en/of hun heil hadden gezocht op de financiële markten, die de dupe werden. Denk aan AIG.

Heeft het bank-verzekeraarmodel dan nog een toekomst? Volgens Bart De Smet heeft het volledig geïntegreerde model zijn limieten bereikt. “Maar de distributie van verzekeringsproducten via bankagenten heeft zeker voordelen, en vormt nog altijd het hart van de businessstrategie van verzekeringsmaatschappijen.” Ageas bijvoorbeeld heeft een langlopende distributieovereenkomst met BNP Paribas Fortis. Lossere samenwerkingsverbanden zullen floreren, denkt De Smet. “En zullen leiden tot verschillende businessmodellen, die bovendien ook de nodige ruimte bieden aan kleinere verzekeringsmaatschappijen.”

C.D.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content