Verlichting en Lifestyle duwen omzet Philips hoger

28/01/14 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:50

Bron: Trends

Philips boekt prima resultaten in zijn vierde kwartaal.

Verlichting en Lifestyle duwen omzet Philips hoger

© EPA

Philips boekt prima resultaten in zijn vierde kwartaal. De gecorrigeerde bedrijfswinst steeg tot 13 procent van de omzet. De vergelijkbare omzet ging 7 procent hoger tot bijna 6,8 miljard euro. Het efficiëntieprogramma Accelerate! werpt vruchten af.

Gezondheidszorg was met 4 procent de zwakste groeier in het vierde kwartaal. Verlichting en Consumer Lifestyle stegen beiden met 8 procent. Vooral de huishoudapparaten presteerden sterk.

Volgens CEO Frans van Houten verbeterde de operationele winst in alle sectoren door een combinatie van goede omzetgroei, productiviteitsverhogingen en een brutomarge die 2 procentpunt hoger uitkwam. Met Accelerate! Zijn al 1 miljard euro brutokosten op jaarbasis bespaard, onderstreepte Van Houten. In twee jaar heeft Philips zijn voorraden in verhouding tot de omzet met 2,6 procent verminderd.

Successen in led

In Verlichting, waar Philips in Turnhout nog 1260 mensen werk biedt in de conventionele lampenproductie, waren de toppers de automobielsector en Lumileds, het Amerikaanse Philips-filiaal dat led-lichtbronnen maakt. Daar was de groei minstens 10 procent. De afdelingen Lichtbronnen & Elektronica en Professionele Verlichtingsoplossingen verhoogden hun omzet met ongeveer 5 procent. Consumentenarmaturen, een zorgenkind, ging enkele procenten achteruit. Verlichting deed het vooral goed in de groeilanden, waar de omzet steeg met twee cijfers. In de gevestigde economieën was de groei desalniettemin nog licht positief. Uitzonderlijke kosten buiten beschouwing gelaten, steeg de ebita-marge in Verlichting tot 10,4 procent. Dat is 2,5 procentpunt beter dan een jaar voordien. Ebita is de winst voor financiële resultaten, belastingen en afboekingen van goodwill en andere uitzonderlijke resultaten.

De omzet uit led steeg jaar-op-jaar 48 procent en is nu goed voor ruim een derde van de verlichtingsomzet van 2,3 miljard. Een jaar geleden was dat nog een kwart. In Buenos Aires won Philips een contract voor 125.000 straatlichten met het CityTouch-verlichtingmanagementsysteem. Een andere mijlpaal was een tienjarig contract voor de installatie, het beheer en het onderhoud van 13.000 lichtpunten in parkeergarages in Washington DC. Philips heeft in de VS ook zijn eerste 60 wattlamp onder de 10 dollar (7,3 euro) uitgebracht. De verschuiving van het zwaartepunt naar Azië leidde tot de oprichting van het eerste Aziatische centrum voor de ontwikkeling van lichttoepassingen voor binnen- en buitengebruik. Dat draait op de Led Lighting Campus in Chengdu, China. Azië-Stille Oceaan zorgt nu al voor 34 procent van de lichtomzet voor Philips. Met 38 procent zijn Europa, Midden-Oosten en Afrika nog maar nipt belangrijker.

Beperkte herstructureringskosten in Verlichting

Philips nam een provisie van 58 miljoen euro op goodwill en klantenrelaties in Consumentenarmaturen, waar Philips in België onder meer eigenaar is van Modular. Herstructurerings- en acquisitiegebonden kosten in de verlichtingsdivisie zullen dit eerste trimester beperkt blijven tot 50 miljoen, belooft de groep. Er werken nog 46.890 mensen in de divisie, 3334 minder dan een jaar geleden, vooral door afslanking van de productie.

Nog in het vierde kwartaal nam Philips een provisie van 46 miljoen voor bijkomende betalingen aan TP Vision, de televisieproducent die zijn West-Europese ontwikkelingen in Gent centraliseert. Philips verkoopt ook zijn resterende 30 procent in de joint venture.

De nettowinst van Philips kwam uit op 412 miljoen euro. Dat resultaat is niet echt vergelijkbaar met de 420 miljoen nettoverlies van een jaar geleden. Toen boekte Philips onder meer 196 miljoen uitzonderlijke kosten voor zijn aandeel in de EU-boete voor kartelvorming in CRT-schermen door de LG Philips Displays joint venture.

Lees meer over:

Onze partners