Verkoopstijging met 5 procent tegenover wintersolden vorig jaar

28/01/16 om 16:26 - Bijgewerkt om 16:26

Bron: Belga

(Belga) Tijdens de koopjesperiode in januari, of de zogenaamde wintersolden, is er dit jaar 5 procent meer verkocht dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het zachte weer bleek nefast voor de verkoop, maar de dagen met winterprik zorgden ervoor dat veel winterkledij, en dan met name winterjassen, de deur uitging. Dat besluit Comeos, de federatie voor handel en diensten, enkele dagen voor de koopjesperiode afsluit.

Verkoopstijging met 5 procent tegenover wintersolden vorig jaar

Verkoopstijging met 5 procent tegenover wintersolden vorig jaar © BELGA

Opvallend is volgens Comeos dat de leden van de federatie een heel goede onlineverkoop gerealiseerd hebben. "Zeker als het weer omslaat gaan mensen massaal online kiezen en kopen", zegt Comeos-woordvoerder Peter Vandenberghe. Voor komend weekend, het laatste van de koopjesperiode, zit het weer niet echt mee, maar Comeos benadrukt dat er nog veel in de winkels ligt dat tegen weggeefprijzen de deur uitmag. Keyware, specialist in elektronische betalingen, laat donderdag weten dat de voorbije (korte) winterprik de koopjes inderdaad een "enorme boost" gegeven heeft. Winkeliers verkochten gemiddeld 6 procent meer dan vorig jaar, aldus Keyware. Het gaat daarbij om cijfers op basis van de elektronische betalingen via de toestellen van Keyware. Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel van Unizo, spreekt dan weer van een matige koopjesperiode. "De aanhoudende zachte winterperiode zorgde ervoor dat de soldenverkoop bij de zelfstandige modewinkeliers gemiddeld 4 procent lager lag dan de verkoop tijdens de wintersolden in 2014-2015." Maar ook Mode Unie zag een duidelijke stijging van de verkoop door de winterprik van vorige week, "hetgeen erop wijst dat de consument wel degelijk wacht met het aankopen van winteritems tot hij deze nodig heeft om het koude weer te trotseren". Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) meldt een omzetstijging met 3,5 procent voor de winterkoopjesperiode. Toch blijven tal van modehandelaars door het ronduit slechte najaar volgens het NSZ nog met meer onverkochte kledij en schoenen uit hun collectie zitten. "De solden verliepen dus erg goed, maar het najaar was dermate slecht dat de sector toch met de handen in het haar zit", zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. (Belga)

Onze partners