'Ventures' van Barco worden volwassen

07/02/13 om 18:45 - Bijgewerkt om 18:45

Bron: Trends

De sterkst groeiende divisie van Barco in 2012 waren de niche-activiteiten die in zelfstandige bedrijfjes zijn ondergebracht. In het tweede semester ging hun omzet 40 procent hoger.

'Ventures' van Barco worden volwassen

© belga

De sterkst groeiende divisie van Barco in 2012 waren de niche-activiteiten die in zelfstandige bedrijfjes zijn ondergebracht. In het tweede semester ging hun omzet 40 procent hoger.

Barco mocht in 2012 liefst 114,7 miljoen euro méér factureren dan een jaar voordien. "Dat is de hele jaaromzet van veel Belgische bedrijven", onderstreepte Van Zele.

De sterkste groei van Barco zit echter niet bij de cinemaprojectoren (+11 procent) of in de gezondheidszorg (+7,2 procent), maar in de niches die binnen de Barco-groep zelfstandig hun weg zoeken.

Hun gezamenlijke omzet kwam vorig jaar 27 procent hoger uit tot 112,2 miljoen. De bedrijfskasstroom steeg met 67 procent.

Sterspeler onder de ventures is LiveDots, de hogekwaliteits-ledschermen die op Times Square in New York of in dure ontvangsthallen van grote bedrijven te zien zijn. Martin De Prycker, de voorganger van Van Zele, investeerde in de jaren '00 veel in die led-afdeling, maar kwaliteitsproblemen en de economische crisis deden haar in 2008 bijna de das om. Toen Van Zele hem in 2009 opvolgde was er groot scepticisme over hun kansen. LiveDots moest zich zelfstandig bewijzen. Vandaag is Van Zele enthousiast. "De groei op de Amerikaanse markt is explosief en de pijplijn voor 2013 is zeer goed", zegt hij.

Even wild is hij van ClickShare, een systeempje dat pc's met een druk op de knop direct toegang geeft tot projectoren of schermen. Geen gepruts meer met kabels voor wie een presentatie wil geven of slides wil tonen tijdens een videoconferentie. ClickShare werkt via Wi-Fi. "Veel hotelketens of evenementenorganisatoren kopen het", zei Van Zele.

Het Kortrijkse schermcommunicatiebedrijf dZine, waarvoor Barco in 2010 "minder dan één keer de jaaromzet" betaalde (in 2009 was die 9,7 miljoen), lost de verwachtingen niet in. Barco boekt 2,67 miljoen euro goodwill af op dZine. dZine wordt nu samen met ClickShare bij de divisie Controlekamers ingelijfd. Die wordt herdoopt tot "Advanced Visualisation".

High End Systems

Er is beterschap voor het andere kneusje onder de ventures, de lichtkanonnen van het Texaanse High End Systems (HES), een dure overname uit 2008. "Zonder HES zouden de ventures met zijn allen meer dan 10 procent bedrijfskasstroommarge hebben geboekt", zei Van Zele. Nu was de marge 8,2 procent.

Barco slaagde er de afgelopen jaren niet in van HES te verkopen. In plaats daarvan is voor een grondige vernieuwing gegaan. De omzet halveerde. De productie van de oude analoge producten is uitbesteed. HES focust nu onder meer op digitale controllers voor de aansturing van laserlichtsystemen. "Hun nieuwe producten zijn goed ontvangen. Ze hebben zelfs leveringsproblemen", zegt Van Zele. Hij verwacht dat HES het jaar met een omzetgroei in twee cijfer en met winst afsluit.

De twee overige ventures van Barco, de Belgische halfgeleiderontwikkelaar Silex en het Duitse Orthogon, software voor luchtverkeermanagement, zijn winstgevend. "Zij liggen een beetje buiten de kernactiviteiten van Barco, maar zij draaien zelfstandig en verbruiken geen middelen. Wij bekijken op termijn wat hun strategische toekomst is".

Groei in projectoren voor bedrijven

Barco heeft zijn participatie in het Noorse projectiondesign opgedreven tot 100 procent. In december had Barco al 61 procent gekocht.

Projectorenbouwer projectiondesign boekt 57 miljoen euro omzet in het middensegment van professionele projectie in opleidingscentra, bedrijfsauditoria of musea, één van de groeipolen voor Barco. Volgens een bedrijfspresentatie van de Kortrijkzanen is dat een markt van 800 miljoen euro, waarvan Barco nu ongeveer 7% heeft. De combinatie Barco-projectiondesign verdubbelt dat markaandeel.

Na de participatie van 61 procent in december heeft Barco projectiondesign meteen afgeslankt. "Onze verkoops- en marketinguitgaven zijn 12-13 procent van onze omzet. Zij zaten op 26 procent. Dus moesten we ze in de douche stoppen en ze met een hoop zeep opkuisen. Dat hebben we gedaan", aldus Van Zele.

Barco brengt projectiondesign onder in de vroegere Entertainment-divisie. Sinds 1 januari is die herdoopt tot "Projection". Daarmee onderstreept Barco dat al bijna 25 procent van zijn omzet uit high-end projectoren voor de bedrijvenmarkt komt.

De bestellingen voor digitale cinemaprojectoren bleven in 2012 over het hele jaar ongeveer stabiel. De bestellingen voor de hele divisie stegen desalniettemin 6,4 procent, specifiek door de vraag uit de professionele audiovisuele sector.

Lees meer over:

Onze partners