USG People zoekt overnameprooi

© Hubert Vanhoe

Het Nederlandse uitzendbedrijf USG People haalde in maart 2010 meer dan 80 miljoen euro op. Daarmee spijst het de overnamekas en wapent het zich voor een nieuwe consolidatiegolf in de sector.

Officieel blijft USG People (omzet 2009 3 miljard euro waarvan 664 miljoen euro in België) echter op de vlakte over mogelijk overnameprooien.

Hubert Vanhoe, topman van USG People België, geeft wel mee dat “het voor het middensegment (omzet minder dan 100 miljoen euro) in de markt moeilijk wordt om zich staande te houden: ze moeten investeren in IT, nieuwe technologieën invoeren…. Dat kost geld en zal wegen op het resultaat.” Als zo’n spelers niet in de Benelux actief zijn, zijn het niet direct mogelijke overnameprooien voor USG People.

Het Nederlandse bedrijf dat meer dan 65 procent van zijn omzet in de Benelux haalt wil die positie vooral op de thuismarkt consolideren, zo stellen analisten. “Het is niet de bedoeling dat we ons inkopen in landen waar we niet aanwezig zijn zodat dit ten koste gaat van de positie in de Benelux,” aldus Vanhoe. “Er zijn nog heel wat mogelijkheden om onze positie in de klassieke markten te versterken. Neem nu België waar de overheidssector nog altijd niet is opengesteld voor uitzendarbeid. Indien dit verbod wordt opgeheven, kan dat tot 20.000 jobs opleveren.”

Maar overnames zijn niet uitgesloten. Het accent komt de komende jaren sowieso te op een verdere uitbouw van het specialistische en professionalssegment of de hogere uitzendprofielen. En dat kan onder andere door waardeverhogende acquisities. Nichespelers die gespecialiseerde uitzendprofielen plaatsen zijn gegeerd bij de grootgrutters op de uitzendmarkt.

De voorbije jaren dook de naam USG People steevast op wanneer er gesproken werd over een mogelijke fusie of overname. Analisten gaan er nog altijd van uit dat USG People in 2007 een grote kans heeft gemist om Vedior binnen te rijven. Een combinatie USG/Vedior zou wereldwijd de derde grootste speler hebben opgeleverd. Uiteindelijk ging Randstad er met de buit vandoor.

Ondanks de oorlogskas die USG People heeft aangelegd wordt het ook zelf genoemd als mogelijke overnameprooi. Even zag het ernaar uit dat wereldmarktleider Adecco een aanval zou inzetten op USG People. Sommigen analisten verspreidden dit gerucht maar dit werd al snel weggelachen door kenners van de uitzendmarkt: USG People en Adecco zijn sterk vergelijkbaar met een sterkere positie in general staffing (algemene uitzendarbeid) dan in specialist staffing.

Adecco deed inderdaad een paar overnames, maar dan wel in het gespecialiseerde segment: het Britse Spring Group en het Amerikaanse MPS. “Ik denk toch dat USG People zal overgenomen worden als de cashpositie verbeterd is,” zegt een concurrent. “Maar een overname door een van de twee grootste wereldspelers als Adecco of Manpower? Met 65 procent omzet in de Benelux is het niet direct iets voor hen. Zij richten zich in hun overnamebeleid meer op gespecialiseerde diensten. Het zal eerder een speler als Kelly Services zijn die een aanval zou kunnen wagen omdat het in Europa niet sterk staat.”

A.M.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content