Urbain Vandeurzen over Ford Genk: 'Toekomst zit in gespecialiseerde toelevering'

23/10/12 om 16:58 - Bijgewerkt om 16:58

Bron: Trends

Urbain Vandeurzen houdt als CEO van LMS International de toekomst van de auto-industrie in België tegen het licht.

Urbain Vandeurzen over Ford Genk: 'Toekomst zit in gespecialiseerde toelevering'

© GF/LMS

Urbain Vandeurzen houdt als CEO van LMS International de toekomst van de auto-industrie in België tegen het licht. LMS International ontwikkelt test- en simulatiesystemen die onder meer ingezet worden in nieuwe auto's.

De huidige voorzitter van de raad van bestuur van GIMV, en gewezen VOKA-voorzitter, beantwoordt drie vragen over de polemiek rond Ford Genk.

Na Volkswagen Vorst en Opel Antwerpen is Ford Genk aan de beurt. Heeft autoassemblage nog een toekomst in België?

Vandeurzen: "De Europese markt is een verdringingsmarkt. Door de recessie, onder meer in de zuiderse lidstaten, is er nu ook nog eens een scherpe terugval van de vraag. In het segment van de volumewagens bestaat er een overcapaciteit van 25 procent. Een groot deel van de wagens van Genk bevindt zich in dat segment."

Is het niet vooral de Belgische loonlast die de competitiviteit onderuit haalt?

Vandeurzen: "Dat probleem mag je zeker niet minimaliseren. Drie vierde van de kosten van de bouw van een wagen zitten bij de toeleveranciers. En daar spelen de loonkosten zeker mee. België heeft al maatregelen genomen door een verlaging van de premies voor ploegenwerk. Maar die maatregelen zijn onvoldoende om in te gaan tegen de huidige trend van een verzadigde markt. Het probleem blijft uiteraard meer geschakeerd. De hoofdreden voor een eventuele sluiting is de verzadigde Europese markt. Je zou een maatregel als tijdelijke werkloosheid kunnen overwegen, maar blijkbaar blijft de situatie somber voor het volledige jaar 2013. Een ander specifiek Belgisch probleem bestaat in de kleine thuismarkt en het gebrek aan beslissingscentra.

U bent pessimistisch over de toekomst van de Belgische auto-industrie?

Vandeurzen: "Nee, helemaal niet. De autoassemblage is een defensief verhaal, met dalende tewerkstelling tot gevolg. De gespecialiseerde toelevering is een offensief verhaal. Onze toekomst zit in de export naar de groeilanden. Er is de voorbije jaren een geweldige verschuiving gebeurd van de eigenlijke autoproducenten naar de toeleveranciers. Die genereren nu al twee derde van de creatie van een wagen. LMS International is zo een groeiverhaal, net als VCST in Sint-Truiden. In 2008 kende de onderneming nog grote moeilijkheden, maar vandaag opent het een fabriek in Mexico. Daar zit onze toekomst. Ook de gespecialiseerde autoassemblage, zoals de productie van Audi A1 in Brussel, heeft kansen. Dat is het industriebeleid van de toekomst.

Wolfgang Riepl

Lees meer over:

Onze partners