United Drinx zoekt concurrentie met Colruyt

04/12/13 om 10:26 - Bijgewerkt om 10:26

Bron: Trends

De drankencentrales Districo en Distribel vormen vanaf volgende maand samen United Drinx, dat zo de grootste aankoopcentrale in de Belgische drankhandel wordt. Aan de verkoopzijde wil CEO Hendrik Wostyn concurreren met Colruyt.

United Drinx zoekt concurrentie met Colruyt

© belga

United Drinx wordt vanaf 1 januari de aankoopcentrale voor bijna 110 drankhandels. Hendrik Wostyn, directeur van Districo en CEO van de nieuwe vennootschap, bestempelt de fusie als een mijlpaal: "We verdubbelen beide onze slagkracht. Dankzij de fusie kunnen we naar de grote producenten stappen als de gemeenschappelijke aankoper van 150 miljoen euro aan drankproducten. En in onze sector geldt: hoe groter, hoe lager de aankoopprijs."

Het distributiecentrum van de nieuwe organisatie in Gullegem is 11.500 vierkante meter groot. Het centraliseert alle goederen en brengt ze na elektronische bestelling door de leden snel ter plaatse. De centrale aankoop laat niet alleen toe om goedkoper in te slaan, maar ook een groter assortiment aan te bieden. "Je kan als zelfstandig bedrijf niet naar een brouwer stappen voor een paar bakken streekbier. Het is de fysieke inspanning niet waard en de brouwer zou je gewoon uitlachen. Met vijf paletten is de reactie helemaal anders", legt Wostyn uit.

United Drinx heeft dus een breed gamma van pils, streek- en speciaalbieren, maar ook limonade, wijn en sterke drank. De drankenhandelaars verkopen die in hun winkels aan de particulieren. "We hebben zo meer keus dan de Colruyt", redeneert Wostyn. "Er zijn leden die winkels van 2500 vierkante meter hebben. Andere zijn veel kleiner. Die laatste kunnen uit hetzelfde gamma kiezen als de grotere spelers. Wie keuze wil, opteert voor de drankhandel."

Het volledige artikel leest u in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners