Tv blijft sterproduct van Proximus

Dominique Leroy © Proximus
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Zoals uit de kwartaalresultaten van Telenet en Proximus blijkt, is de tijd van forse groeicijfers bij de operatoren voorbij. Elke vooruitgang wordt hard bevochten. Het komt er vooral op aan de kosten te verlagen.

Proximus’ omzet bij consumenten steeg 1,9 procent tot 734 miljoen euro. Bedrijven met minder dan 10 werknemers zitten ook in dat segment. Vaandeldrager blijven de tv-diensten. Proximus tekent opnieuw netto 14.000 extra abonnees op. Dat is niet zoveel minder dan het hele abonneebestand van Orange Belgium eind september (17.600). Het is ook een stuk beter dan wat Telenet aan digitale abonnees bijwon in het kwartaal (2900, maar Telenet werkt enkel in het Nederlandstalige landsgedeelte). Jaar-op-jaar is de groei in tv-abonnees bij Proximus daarmee nu 88.000 (+6,9%). Het marktaandeel stijgt daardoor naar eigen zeggen tot 35,8 procent.

Ook internet won nog eens 13.000 aansluitingen, wat de groei in een jaar op 77.000 brengt (+4,6%).

Het aantal telefoonlijnen bij consumenten en kleine bedrijven daarentegen – ooit de kernbusiness van Proximus – daalde opnieuw met 20.000 tot 2,06 miljoen. In een jaar tijd verloor Proximus 63.000 lijnen (-3%).

De tv-abonnees blijven ook meer besteden, nu al 20,7 euro per maand (average revenue per user, ARPU,+3,5% in een jaar). Proximus waarschuwt wel dat een nieuwe berekeningswijze dat cijfer omhoog heeft geduwd. Al 46 procent van de consumenten heeft nu een pack met drie of vier diensten. Sinds augustus is Proximus een groter deel van de inkomsten uit zijn Maxi-Pack gaan toewijzen aan zijn tv-diensten, waardoor de ARPU uit spraak en vooral internet relatief zijn gedaald. Die liggen nu op respectievelijk 21,2 en 28,4 euro per maand.

In totaal stegen de tv-inkomsten bijna 11 procent, vergeleken met dezelfde periode een jaar terug, tot 91 miljoen euro. Internet steeg 5,6 procent tot 150 miljoen, spraak daalde 5 procent tot 131 miljoen.

Bundels alom

Gezinnen blijven aldoor meer producten kopen van Proximus. Hun maandelijkse besteding is nu 66,8 euro (+2%). Tegelijk met het succes van de bundels worden de klanten ook trouwer. Het verloop is nu 12,7 procent op jaarbasis. Dat is een verbetering met 0,6 procentpunt in een jaar. Proximus ligt hier nog altijd een eind achter op Telenet, dat een verloop tussen 7,6 en 8,5 procent heeft, afhankelijk van de dienst.

De 571.000 gezinnen die telefoon, internet, tv en mobiel bij Proximus bundelen, geven nu gemiddeld 116,1 euro per maand uit. Hun verloop is amper 2,4 procent op jaarbasis.

Zwakker mobiel

Tegenover de successen in de vaste diensten staat een gemengd plaatje in mobiel. Netto verloor de operator 17.000 sim-kaarten. Er kwamen afgerond 14.000 abonnementen bij, maar er vielen 29.000 prepaidkaarten weg, naast een aantal ‘Internet Everywhere’-kaarten voor gebruik in tablets. Het verloop op jaarbasis onder de abonnees, in het trouwste segment dus, lag met 15,5 procent een merkelijke 1,7 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

De omzet uit mobiele diensten daalde bijna 1,6 procent. Het verlies aan prepaidabonnees was een van de oorzaken, maar ook de roamingregulering en de situatie in het Midden-Oosten, die het toerisme naar Arabische landen (met dure roaming) doen verminderen. Het mobiele marktaandeel van Proximus bleef stabiel op 40,7 procent.

Gemengd resultaat bij bedrijven

De omzet bij bedrijven steeg 0,9 procent tot 334 miljoen euro, onder meer doordat Proximus sinds maart de resultaten van het slimmemobiliteitsbedrijf Be-Mobile consolideert. Dat is het samengaan van Be-Mobile, Flow en de eigen Mobile-For-activiteit. De inkomsten uit ICT-diensten stegen 1,1 procent tot 115 miljoen.

Daartegenover stonden lagere inkomsten uit spraak (-5% tot 58 miljoen) en vooral mobiele diensten (-2,7% tot 80 miljoen). Die laatste daling was niet te wijten aan een verlies aan abonnees maar aan prijsdruk en dalende roaminginkomsten. Integendeel won Proximus nog 14.000 sim-kaarten in het bedrijvensegment, naast 64.000 extra machine-naar-machinekaarten, hoofdzakelijk uit het rekeningrijden voor vrachtwagens.

Lagere kosten

Dat Proximus zijn winst kan verhogen ligt vooral aan kostenverlaging. Op zijn thuismarkt Benelux gingen de kosten 4,8 procent omlaag, met vooral een opmerkelijke 15 miljoen euro besparingen op marketing, verkoop en servicing (tot 215 miljoen), De onderliggende personeelskosten van de groep daalden meer dan 7 procent in het kwartaal tot 289 miljoen, ondanks een indexering van de lonen. De andere kosten stegen bijna 2 procent tot 156 miljoen. Op 1 juli vertrok een eerste groep van 309 voltijdsequivalenten onder het ‘vrijwillig plan voor verlof voorafgaand aan het pensioen’.

De investeringen blijven fors met 183 miljoen euro in het kwartaal. Dat brengt het totaal in de eerste negen maanden van 2016 op 635 miljoen. Eind september kon 63 procent van de klanten vectoring hebben (50-70 megabit per seconde). Proximus blijft ook glasvezel uitrollen op bedrijvenparken.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content