Topman Ryanair verontschuldigt zich bij Kris Peeters

Michael O'Leary (topman Ryanair) © reuters

Michael O’Leary, CEO van de lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair, heeft zich tijdens een ontmoeting met minister van Consumentenzaken Kris Peeters verontschuldigd voor de talrijke annulaties van vluchten dit najaar. Peeters had de Ierse luchtvaartmaatschappij voor de rechter gedaagd.

De Ierse prijsvechter annuleerde dit najaar massaal vluchten in België. Minister Peeters gaf daarop zijn administratie opdracht tot een onderzoek en besloot Ryanair voor de rechter te dagen.

Volgens Peeters heeft Ryanair zich schuldig gemaakt aan een gebrek aan professionele toewijding. De maatschappij heeft naar Nederlands- en Franstalige klanten gecommuniceerd in het Engels, en onvoldoende info verstrekt over de rechten van passagiers bij annulaties.

Donderdag kwam het uiteindelijk tot een ontmoeting tussen de vicepremier en O’Leary, op verzoek van de Ierse topman. Daarbij heeft de CEO van Ryanair zich verontschuldigd voor de gang van zaken en heeft hij beloofd dat dit in de toekomst niet meer zal voorvallen.

“Ik heb duidelijk gemaakt dat als de wetgeving niet wordt nageleefd, dat in België gevolgen heeft. Ryanair gaat mijn diensten gedetailleerde info bezorgen. We zullen die informatie grondig bekijken en nagaan of alle klanten correct vergoed zijn. We zullen ook controleren of Ryanair de nodige maatregelen heeft genomen om massale annulaties in de toekomst te vermijden”, aldus Peeters.

Of dit betekent dat Peeters afziet van een rechtszaak, is voorbarig. “Ryanair heeft gedetailleerde info beloofd. We gaan dit grondig bekijken en op basis daarvan een beslissing nemen”, klinkt het.

Partner Content