TNT ziet omzet verder groeien tot 2,77 miljard euro

Post- en pakketbezorgbedrijf TNT heeft in het tweede kwartaal bijna 10 procent meer omzet gehaald dan een jaar eerder. Dankzij het herstel van de internationale economie gingen vooral de volumes die de expressdivisie vervoerde aanzienlijk omhoog, zo maakte het Nederlandse bedrijf maandag bekend.

De totale omzet van TNT steeg vorig kwartaal tot 2,77 miljard euro, tegen 2,53 miljard euro in het tweede kwartaal van 2009. De omzet van express steeg met ruim 18 procent tot 1,72 miljard euro, die van de postdivisie daalde met 2,6 procent tot 993 miljoen euro. Daarmee voldeed de omzetontwikkeling min of meer aan de verwachtingen van analisten.

Het bedrijfsresultaat daalde van 178 miljoen euro tot 55 miljoen euro, door een voorziening van 168 miljoen euro voor de reorganisatie van de postdivisie.

Het onderliggende resultaat, waarbij deze kosten buiten beschouwing worden gelaten, verbeterde met 10 miljoen euro tot 211 miljoen euro. Daarmee bleef het resultaat achter bij de verwachtingen. Marktkenners hadden een onderliggend resultaat van 238 miljoen euro voorspeld.

TNT wil postbedrijf verzelfstandigen

TNT wil de divisies Post en Express definitief volledig splitsen en als zelfstandige bedrijven laten voortbestaan. Dat bevestigde topman Peter Bakker maandag bij de presentatie van de resultaten van het tweede kwartaal.

TNT kondigde eerder dit jaar aan te onderzoeken op welke manier het de postdivisie rendabel kan houden. Het bedrijf ziet de volumes bij Express sterk groeien, terwijl de postbezorging in Nederland steeds verder afneemt. Om die achteruitgang te bestrijden werd eerder al besloten tot een omvangrijke reorganisatie, die van de postdivisie een deeltijdbedrijf maakt.

“Op basis van dit onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat een volledige splitsing de beste oplossing is voor beide bedrijfsonderdelen”, aldus Bakker. “Post en Express zullen als op zichzelf staande bedrijven kunnen opereren in de top van hun respectievelijke sectoren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content