Thierry van Kan (voorzitter Febiac): ‘Dit wordt het autosalon van de Trends-lezer’

© belga

Thierry van Kan, de voorzitter van Febiac, voorspelt dat zijn Autosalon dit jaar vooral uitpakt met duurdere wagens. In de lagere prijsklasse anticipeerden kopers immers al op de afschaffing van de ecoboni.

Het Autosalon start vandaag onder een vreemd gesternte. Omdat de regering-Di Rupo ecoboni voor auto’s afschaft, was december met de verkoop van 48.763 nieuwe personenwagens uitzonderlijk goed. “Het Autosalon van 2012 begon voor ons in december 2011”, zegt Thierry van Kan, voorzitter van Febiac, de beroepsorganisatie van de automobielsector die het salon organiseert. “De distributeurs richten zich nu minder op kleinere wagens, want die 20.000 extra verkopen ze geen tweede keer. Ze werken op het midden- en topsegment. Dit wordt het Autosalon van de Trends-lezer.”

Van Kan is pas voorzitter sinds juni. Hij volgt Pierre Alain De Smedt op, die de organisatie leidde van 2005 tot hij voorzitter werd van het Verbond van Belgische Ondernemingen. “De Smedt werkte mee aan Febiac nieuwe stijl”, weet een insider. “De ooit besloten lobbyclub is nu een dynamische en transparante organisatie, die zich ook richt op het brede publiek. Maar soms konden de medewerkers de gedreven Pierre Alain niet volgen. De nieuwe voorzitter heeft een wat meer bezadigde en bescheiden stijl.”

Van Kan: “Schrijf maar dat ik al glimlachend geen commentaar geef op die verwijzing naar mijn voorganger. Ik heb veel respect voor hem. Zelf ben ik een people manager, die zijn medewerkers hoofdzakelijk zelf laat kiezen hoe ze doelstellingen verwezenlijken.”
Tot voor kort was van Kan gedelegeerd bestuurder bij D’Ieteren Auto. Dat is de Belgische distributeur van Volkwagen en Audi van de D’Ieteren Group. Van Kan: “De autodistributie is een captive market. Je mag geen andere merken verkopen, noch actief zijn in het buitenland. Toch veerde het marktaandeel van D’Ieteren sinds mijn start op van 16 naar 22 procent. Verleden jaar werden wij in België marktleider met Volkswagen. Correctie: zij.”

Van Kan startte My Way op, een keten van tweedehandsauto’s. Hij introduceerde ook nieuwe merken zoals Seat en Skoda, maar ook duurdere zoals Bentley en Lamborghini. Dat laatste type auto is ook de passie van deze familieman, die net met zijn tien kleinkinderen terug is van een chalet in Zwitserland. Van Kan vormt in zijn andere vrijetijdsstad met ondernemers zoals Philippe Vande Vyvere (Sea-Invest) de vaste kern van de Zoute Automobile Club. De vzw rond de familie Bourgoo (van de gelijknamige Knokse Bentley-verdeler) organiseert de old timers-rally Zoute Grand Prix, die in oktober 50.000 toeschouwers lokte.

Geen taalprobleem

Burgemeester Leopold Lippens is voorzitter van de Zoute Automobile Club. Locals wijzen erop dat Van Kan dicht bij de burgemeester aanleunt. “Beide symboliseren het Belgique à papa”, aldus een bewoner. “Een groep ondernemers rond de burgemeester beschouwt de badstad als de francofone enclave van de kust.”

Van Kan is ook bestuurslid is van de Royal Automobile Club of Belgium. “Ooit wilde toenmalig voorzitter John Goossens dit ingedommelde francofone bastion opnieuw maatschappelijk relevant maken”, aldus een ex-lid. “De Belgacom-topman introduceerde meer Vlamingen in het bestuur. Na het overlijden van John is de operatie afgeblazen. Bestuurslid Van Kan blinkt niet uit in zijn streven om een einde te maken aan het eentalige karakter van de club.”

“Ik word woest van mensen die in Knokke een onderscheid maken tussen Frans- en Nederlandstaligen”, reageert van Kan. “De stad heeft toch geen taalprobleem! Ik beschouw me niet als een Franstalige, maar als een tweetalige Belg. Ik woon in Wallonië (Genval), werk in Brussel en ben in het Vlaams opgevoed. Ik werd actief bij RACB uit interesse voor auto’s. De organisatie is helemaal geen Franstalig bolwerk. Vijf van de dertien bestuursleden zijn Vlamingen.”

Een gewezen zakenpartner (en uitgesproken Vlaming) is vriendelijk: “Thierry is een Franstalige van de oude stempel, maar dat heeft ook een voordeel dat hij op een zeer correcte manier zakendoet. De man kan via zijn netwerk dingen discreet gedaan krijgen.”

Van Kan wortels gaan terug tot Delftse graanhandelaars, die De Molens van Deinze uit de grond stampten. Van Kan startte er als jonge econoom. In 1975 werd het overgenomen door Dossche. Van Kan werd algemeen directeur van Biscuits Delacre en vanaf 1981 in dezelfde groep Campbell Soup gedelegeerd bestuurder van Godiva. “We zetten met Godiva ons land op de kaart met de lancering van de term belgian chocolates”, herinnert hij. En daar is de overtuigde Belg terecht trots op.

Hans Brockmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content