Test-Aankoop dreigt met gerechtelijke stappen Ryanair

18/09/17 om 14:16 - Bijgewerkt om 14:17

Bron: Belga

(Belga) Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft Ryanair een ingebrekestelling gestuurd, omdat de Ierse lowcostmaatschappij volgens haar de passagiers van geannuleerde vluchten niet de juiste informatie geeft over hun rechten. Mogelijk volgen er juridische stappen, zo meldt Test-Aankoop.

Ryanair kondigde aan dat het tot eind oktober 40 tot 50 vluchten per dag zal schrappen, omdat veel piloten hun verlof moeten opnemen. Ook vluchten van en naar Brussels Airport en de luchthaven van Zaventem zijn getroffen. "De Ierse maatschappij geeft de passagiers geen correcte informatie over hun rechten", stelt Test-Aankoop. "Ze stelt alleen een alternatief of een terugbetaling voor, terwijl de getroffen passagiers ook recht hebben op een vergoeding indien hun vlucht minder dan twee weken voor het geplande vertrek geannuleerd wordt." Die vergoeding gaat van 250 euro (voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer ) tot 600 euro (meer dan 3.500 kilometer). Passagiers kunnen ook een vergoeding vragen voor andere kosten die ze kunnen bewijzen (zoals het missen van een aansluiting), indien hun vlucht minder dan een week op voorhand werd geschrapt. Of je een vergoeding kan krijgen, hangt ook af van de timing van de alternatieve vlucht. Test-Aankoop heeft nu samen met zijn Italiaanse, Spaanse en Portugese zusterorganisaties Ryanair in gebreke gesteld. De budgetvlieger krijgt acht dagen de tijd om zijn wettelijke verplichtingen na te komen, anders volgen mogelijk gerechtelijke stappen. (Belga)

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners