Test-Aankoop dient klacht in tegen Brussels Airlines en Ryanair

© belga

Consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat een klacht indienen tegen luchtvaartmaatschappijen Brussels Airlines en Ryanair wegens de toeslagen die ze aanrekenen bij hun vliegtickets.

Test-Aankoop vraagt de overheid ook te willen onderzoeken of de twee grote touroperators in België, Jetair en Thomas Cook, zich aan de wet houden.

Dat de consumentenorganisatie een klacht bij de federale overheidsdienst Economie aan het klaarstomen was, raakte eerder al bekend. Rest-Aankoop verzamelde getuigenissen van reizigers over luchtvaartmaatschappijen die tickets aanbieden tegen spotprijzen, maar daar wel nog een reeks toeslagen aan toevoegen.

Maandag maakte Test-Aankoop uiteindelijk de namen van de geviseerde luchtvaartmaatschappijen bekend. Zo rekent Brussels Airlines een toeslag aan voor een onlinebetaling met een kredietkaart. Dat is niet verboden, stelt Test-Aankoop, maar de toeslag zou deel moeten uitmaken van de totale prijs. “Bovendien komt de informatie helemaal op het einde van de boeking, de consument wordt dus niet goed ingelicht”, luidt het.

Ryanair wordt “de kampioen van de toeslagen” genoemd. Ongeveer 16 procent van de klachten die Test-Aankoop verzamelde, ging over lowcostmaatschappijen. Het ging dan vooral over niet-optionele toeslagen met meestal Engelse namen: transaction fee, credit card fee, check-in fee, speedy boarding fee, boarding card fee, cancellation fee.

Veel consumenten vragen zich volgens Test-Aankoop ook af of een brandstoftoeslag bij een pakketreis wel wettelijk is. Een fueltoeslag is wettelijk, antwoordt de consumentenorganisatie, maar alleen onder voorwaarden: die mag niet later komen dan 21 dagen voor de afreis, en de mogelijkheid van een toeslag en de berekeningswijze moeten vooraf worden meegedeeld.

(belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content